خدمات جنبی کتابخانه های عمومی و نقش آن در جذب کودکان به کتابخانه ها
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیمریم کاکی 1 , حمید رضا جمالی مهموئی 2 , لیلا مکتبی فرد 3
1 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
2 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
3 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: کتابخانه عمومی, خدمات جنبی, ترویج کتابخوانی, کودکان و نوجوانان, مطالعه, کتابخوانی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش ارزیابی خدمات جنبی کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی و جایگاه آن در تشویق کودکان و نوجوانان به مراجعه به کتابخانه است. روش: پژوهش از رویکرد ترکیبی استفاده کرده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه، سیاهه وارسی و مصاحبه با کتابداران استفاده شد. جامعه آماری، کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانهها در شهر تهران است کهشامل 38 کتابخانه بوده ومعیار نمونهگیری درجه کتابخانهها بود. یافتهها: آموزش قرآن، داستاننویسی، مسابقات کتابخوانی و نقاشی، جشن و مراسم مذهبی، مطالعه در تابستان، کانون ادبی، نمایشگاه کتاب، قصه گویی و تازههای کتاب برنامههای جنبی مورد اجرا در کتابخانههای عمومی هستند. نمایش فیلم، موسیقی و گروههای کتابخوانی در هیچ کدام از کتابخانهها وجود ندارد. بیشترین اطلاع رسانی خدمات از طریق مدرسه، وهدف بیشتر شرکتکنندگان آشنایی با کتاب است. رضایت از برنامه آموزش قرآن زیاد، و مسابقات کتابخوانی و نقاشی در حد متوسط است. نتیجهگیری: مهمترین موانع در ارائه خدمات جنبی، کمبود نیروی انسانی، بودجه و امکانات هستند. بیشتر کتابداران وجود خدمات جنبی را در تشویق کودکان و نوجوانان در مراجعه به کتابخانه ها مؤثر می دانند. در مجموع، ارائه خدمات جنبی و تنوع آن ها در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه ها در شهر تهران در سطح پایینی قرار دارد.
بهرامی، عرفان. (1385). «بررسی تأثیر فعالیتهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر پیشرفت تحصیلی خواندن و نوشتن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان پاوه در سال تحصیلی 83-1382». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
رحمانی، بتول. (1379). «فرهنگ ایجاد انگیزه مطالعاتی». فرهنگ آموزش،1(1)، ۵-۶.
زالزاده، ابراهیم. (1373). «بررسی وضعیت استفاده دانشآموزان متوسطه شهر شیراز از کتابخانههای عمومی». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
قزل ایاغ، ثریا. (1383). «ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن: مواد و خدمات کتابخانهای برای کودکان و نوجوانان». تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
مبینی دهکردی. (1390). «معرفی طرحها و مدلها در روش تحقیق آمیخته». راهبرد، 60 (20)، 217-234.
مرجانی، نسرین. (1377). «بررسی وضعیت کتابخانههای شهر ری و ارائه راهحل برای دست یافتن به وضع مطلوب». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
ملایی، ابراهیم. (1391). «شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا و یونسکو». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان
نورپور، رسول. (1390). «بررسی وضعیت کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر مدیران آن"ها».مجله الکترونیکی نشر کتابدار، 10(2):
http://www.ketabdar.org/magazine/detailarticle.asp?number=178
Bhatt, Rachana (2009). “The impact of public library use on reading, television, and academic libraries”. Jornal of Urban Economics, 68 (2), 148-166.
Celano, D., & Neuman, S.B. (2001). The role of public libraries in children’s literacy development: An evaluation report. Harrisburg, PA: Pennsylvania Library Association.