شناسایی موانع صادرات محصولات کشاورزی در استان هرمزگان با استفاده از نظریه مبنایی
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیجعفر یعقوبی 1 , محمد بهروزی 2 , حیدر قلی زاده 3
1 - استاد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ترویج و آموزش روستایی ، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
3 - دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: موانع صادرات, سیاستگذاری, هرمزگان, کشاورزی, گمرک,
ملخص المقالة :
بخش کشاورزی بهعنوان یک بخش تجاری دارای مزیتهای مهم میتواند بهعنوان یک بخش اقتصادی مهم جهت توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند. این بخش علیرغم داشتن مزیت نسبی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، متأسفانه سهم قابلتوجهی در صادرات و ارزآوری کشور ندارد. با توجه به مسئله فوق، هدف کلی پژوهش کاربردی و میدانی حاضر شناسایی موانع صادرات محصولات کشاورزی بود. در این تحقیق از رویکرد کیفی و روش نظریه مبنایی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق صادرکنندگان محصولات کشاورزی در سال 1401 و کارشناسان اداره گمرک در استان هرمزگان بودند. در تحقیق کیفی داده بنیان حاضر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی نمونه ها انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از اشباع داده تعیین شد و درنهایت 17 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تأیید پایایی دادهها از یادداشتبرداری دقیق در طی گردآوری دادهها استفاده شد. تکرار مطالب و مفاهیم توسط کارشناسان نشاندهنده پایایی مناسب دادههای جمعآوریشده بود. نتایج نشان داد که در طی فرایند تحلیل دادهها 100 مفهوم در مرحله کدگذاری باز شناسایی شد که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم فوق در 22 مقوله محوری دستهبندی شدند. بر اساس نتایج کدگذاری انتخابی، موانع صادرات محصولات کشاورزی در شش مقوله کلی شامل نارساییهای مرحله تولید محصولات، موانع سیاستگذاری و قانونی، زیرساخت و کاغذبازی ناکارآمد، ناکارآمدی سختافزاری و نرمافزاری سامانه گمرک، نارسایی و هزینه بالای سامانه حملونقل دریایی و مشکلات مدیریت فروش و انتقال ارز صادرات حاصل از تحریم دستهبندی شدند.
_||_