تحلیل عوامل موثر بر نیت رفتاری فناوری محصولات ارگانیک از دیدگاه کارشناسان کشاورزی استان آذربایجان شرقی
الموضوعات : Agricultural Extension and Education Researchیحیی صافی سیس 1 , میلاد جودی دمیرچی 2 , مژده ملکی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عدالت اجتماعی, سودمندی درک شده, فناوری محصولات ارگانیک, نیت رفتاری,
ملخص المقالة :
شاخص های محبوبیت فزاینده محصولات غذایی ارگانیک مانند رشد سریع مقدار اراضی زیر کشت محصولات ارگانیک و رشد مداوم در تقاضای مصرف این محصولات رو به افزایش است. این پژوهش با هدف تحلیل عوامل موثر بر نیت رفتاری فناوری محصولات ارگانیک از دیدگاه کارشناسان کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می باشند (837=N). برای این جامعه آماری، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 310 تعیین شد و به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه بود. برای تحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس داده های میدانی، شواهد کافی برای تایید اثر معنی دار دانش محصولات ارگانیک، سودمندی درک شده و خطر درک شده بر نگرش نسبت به محصولات ارگانیک وجود داشت. همچنین اثر معنی دار متغیرهای عدالت اجتماعی، نگرش نسبت به محصولات ارگانیک و سهولت استفاده درک شده بر نیت رفتاری فناوری محصولات ارگانیک تایید شد. براساس نتایج حاصله، حمایت های مالی بیشتر از سوی دولت، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، سمینارهای تخصصی و مناظرات هدفمند (به خصوص با متخصصان کشاورزی تراریخته)، ایجاد بستر لازم در جهت برخورداری کارشناسان از دوره های آموزشی خارج کشور و تشکیل کمیته ای که سه بخش تحقیق، آموزش و ترویج (تات) را در هم ادغام نماید پیشنهاد می گردد.
