بررسی جایگاه و میزان اثربخشی آموزشهای ترافیکی (با نگاهی به الگوی جهانی شهر سالم)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریاردشیر سیاح مفضلی 1 , امیر قندچی 2
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: شهر سالم, ترافیک, توسعه انسانی پایدار, جامعهپذیری, هنجارهای ترافیکی, آموزش و فرهنگ رانندگی,
ملخص المقالة :
امروزه پایبندی عموم شهروندان به هنجارهای ترافیکی، نشانگر انضباط اجتماعی و فرهنگ غالب در هر جامعه است. رفتارهای ترافیکی شهروندان اعم از پیاده، راننده و مأمور اجرایی انتظامی میتواند باعث ایجاد تراکم ترافیکی شده و خسارتها و معضلاتی را با بهایی گزاف، به دنبال داشته باشد که این امر خود میتواند با آموزشهای صحیح و بهنگام به حداقل برسد. اما متأسفانه به دلیل آنکه آموزشهای مذکور، دارای ویژگیهای پایدار یعنی پایایی و پویایی و نیز مؤثر بودن یعنی استاندارد و بهنگام بودن نیستند، افراد در جامعه از خوی اصلی خود عدول کرده، به سوی راحتطلبی و ارتکاب تخلف روی میآورند. در این پژوهش سعی شده است با توجه به الگوی توسعه انسانی پایدار و نیز نظم و انضباط ـ که مطلوب و منظور اصلی این پژوهش است ـ پس از بررسی ترافیک و مشکلات ساختاری آن به عنوان معضل اساسی، آشنایی با شهر سالم و الگویی مناسب برای رفتارهای شهری به دلایل ارتکاب تخلفات مربوطه پرداخته شود. در ادامه با بررسی جامعهشناختی یادگیری اعم از فرهنگ، آموزش، تربیت، فرایند جامعهپذیری و مکانیسم آن با توجه به نظریهها و اصول علمی، و نیز بررسی نقش جایگاه آموزشی خانواده (به عنوان رکن اصلی)، پیشدبستانی، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، سازمانهای غیردولتی غیرانتفاعی و همچنین رسانهها سعی در شکافتن اصول یادگیری و آموزش صحیح و بهنگام شده است. در انتها نیز با بررسی راهکار گذربان مدارس، با عنوان نمونه موردی به ارائه بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها پرداخته شده است.
_||_