طراحی الگوی فرهنگ سازمانی با رویکرد استراتژی فرهنگ مشارکتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریالهام امیری 1 , کاوه تیمورنژاد 2 , لیلا سعیدی 3
1 - دانش آموخته مدیریت دولتی،گرایش رفتار سازمانی،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران eleeamirii63@gmail.com
2 - دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی، گرایش تطبیقی و توسعه ،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)kaveh_teymournejad@yahoo.com
3 - دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی، گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری ،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانleilasaeidi88@gmail.com
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, استراتژی فرهنگ مشارکتی, تحلیل مضمون, مرکز مطالعات شهرتهران,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی قوی می تواند به عنوان یک عامل اولیه در ایجاد همکاری و مشارکت در کارکنان شناخته شود. مشارکت در تصمیم گیری به معنای ایجاد فرصت برای مشارکت پرسنل در تصمیم گیری های سازمانی است. بنابراین هر چه فرصت بیشتری برای مشارکت دادن اعضای سازمان در فرآیند تصمیم گیری فراهم شود، تصمیمات سازمان از ضریب پذیرش بیشتری نزد پرسنل برخوردار خواهد بود و در نهایت سازمان به بهره وری بیشتری دست خواهد یافت. هدف مقاله حاضر، ارائه الگوی فرهنگ سازمانی با تاکید بر فرهنگ مشارکتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران می باشد.روش پژوهش: پارادایم پژوهش حاضر تفسیرگرایی و از نظر مخاطب استفاده کننده، کاربردی- توسعه ای و رویکرد نظریه پردازی در این پژوهش، استقرایی- قیاسی می باشد. پانل خبرگان این پژوهش شامل مدیران و نخبگان شهرداری تهران است و بر اساس اشباع نظری شامل 16 خبره بوده است. در این پژوهش، تکنیک تحلیل مضمون، بر اساس رویکرد شش مرحله ای مدل براون و کلارک (۲۰۰۶) استفاده گردیده است.یافته ها: در پژوهش حاضر پس از انجام مرحله بازبینی و استانداردسازی مضمون،ها کلیه مضمونها در قالب 5 مضمون اصلی و 23 مضمون فرعی جای گرفتند.نتیجه پژوهش: 5 مضمون اصلی مشمول محیط درونی وبیرونی، الزامات نهادی، عوامل تعدیل گر و پیامدها می باشد . مضمون فرعی مشمول حوزهای ساختاری و سازماندهی، بهره وری، سرمایه انسانی، مدیریتی، قوانین و مقررات، انطباق قابلیت ها، ظرفیت ها و فرهنگ سازی برای ایجاد تحول و اصلاح در نظام اداری، جریان های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی - فناوری، بین المللی و سازمانی اداری، الزامات قانونی، هنجاری و حرفه ای، فرهنگ مشارکتی نظام ند و جامع، فرهنگ مشارکتی کارآ، بهره ور و ارزش افزا، فرهنگ مشارکتی اثربخش، نتیجه گرا و کیفیت مدار،فرهنگی پاسخگو و شفاف، سالم، عاری از فساد و تبعیض، شایسته سالار و مبتنی بر دانش، آینده نگر و هدفمند، قانون مدار، ضابطه مند و اخلاق گرا، توسعهگرا و نواندیش، مدیر و راهبر بوده است.
_||_