تحلیل و رتبهبندی اهمیت وظایف شهرداریها در ایران با استفاده از مدل تاپسیس
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهری
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: وظایف شهرداری, رتبهبندی, تاپسیس, ایران,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: شهرداری نهادی است در محدوده شهر که برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون شهروندان تشکیل شده است. این سازمان بر طبق قانون وظایف متعدد و متنوعی را بر عهده دارد. هدف این تحقیق بررسی اهمیت و رتبهبندی وظایف شهرداریها در ایران و همچنین الویتبندی آنها بر اساس دیدگاه کارشناسان است. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع نظری - کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی میباشد .در این تحقیق ابتدا با بررسی وظایف نهاد شهرداری در ایران و با توجه به نظرات کارشناسان، مؤلفهها و معرفههای مناسب استخراج شده است. سپس چند کارشناس به این مؤلفهها و معرفهها امتیاز دادهاند. در نهایت با استفاده از الگوی تاپسیس این مؤلفهها و معرفهها مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتهها: تحلیلها نشان میدهد که مؤلفه خدمات شهری بر سایر مؤلفهها ارجحیت دارد. بعد از مؤلفه خدمات شهری ، مؤلفه عمران شهری قرار دارد. مؤلفههای اجتماعی- فرهنگی و نظارت نیز در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. این امر اهمیت مؤلفههای خدمات شهری و عمران شهری را نسبت به سایر مؤلفهها نشان میدهد. نتیجهگیری: با توجه به نظرات کارشناسان و خروجی مدل تاپسیس، در مجموع می توان گفت که با توجه به قوانین موجود در زمینه وظایف شهرداریها و همچنین انتظارات شهروندان از این نهاد، باید عمده توان شهرداریها بر حوزههای خدمات شهری و وظایف عمرانی و همچنین افزایش کیفیت خدمات دهی در این حوزهها متمرکز گردد.
-ایمانی جاجرمی، حسین، فیروز آبادی، سید احمد (1386): بررسی مدلهای سنجش عملکرد مدیریت محلی: با تاکید بر سازمانهای مدیریت شهری و روستایی در ایران، فصلنامه نامه علوم اجتماعی، شماره 22.
برآبادی، محمود (1384): الفبای شهر، چاپ اول، انتشارات سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشور.
برکپور، ناصر، گوهریپور، حامد، کریمی، مهدی (1389): ارزیابی عملکرد شهرداریها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری (نمونه موردی: مناطق 1 و 11 شهر تهران)، دو فصلنامه مدیریت شهری، شماره 25.
تقوایی، مسعود، صفرآبادی، اعظم (1390): نقش مدیریت شهری در دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهری مطالعه موردی شهر کرمانشاه، مجله مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال اول ، شماره چهارم.
حاجیپور، خلیل (1385): برنامهریزی محله مبنا رهیافتی کارآمد در ایجاد مدیریت شهری پایدار، نشریه هنرهای زیبا، شماره 26.
رضویان، محمد تقی (1381): مدیریت عمران شهری، انتشارات پیوند نو.
رفیع پور، سعید، داداشپور، هاشم، رحمانی، مریم، هادوی، فرامرز (1389): ارزیابی اثربخشی عملکرد شهرداری قاین از دیدگاه شهروندان، دوفصلنامه مدیریت شهری، شماره26.
ساسانپور، فرزانه (1388): ارزیابی توان پایداری محیط شهری برای مدیریت خوب شهری، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، شماره 13.
لطفی، حیدر، عدالتخواه، فرداد، میرزایی، مینو، وزیرپور، شببو (1388): مدیریت شهری و جایگاه آن در ارتقاء حقوق شهروندان، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره اول.
محمدی، کاوه (1387): مدیریت شهری یکپارچه و اهداف ایران 1400، ماهنامه شهرداریها، سال نهم، شماره92.
مسعودیفر، یوسف (1387): مدیریت، ساماندهی و بهبود خدمات شهری (مدیریت مواد زاید جامد)، مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، شماره 25.
منفرد، سجاد (1391): ارزیابی سطح رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری نمونه موردی: شهر ایلام، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز.
نوری، ایرج، بختیاری، علی (1388):کاربرد QFD به منظور شناسایی مشخصههای اصلی طراحی وب سایت با استفاده از TOPSIS فازی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شماره 9.
-Boyne, G. & Chen, A (2006): Performance targets and public service improvement, Journal of Public Administration Research and Theory, 17, 455-477.
-McGill,R (1998): Urban management in development countries, cities, vol15,No6.
-Momeni,mostafa, shamskooshki, hanieh, javadian, marjan (2011): Application of neighborhoods council associatins in sustainable urban management based on citizen participation, procedia Engineering 21, 65-71.
-Mzini.Lb (2011): The relationship between accountability and customer satisfaction in Sedibeng District Municipality, South Africa, A Multinational Conference on Improving the Quality of Public Services,Moscow,Russia.