نقش آموزش شهروندی بر میزان پذیرش اجتماعی مدیران فرهنگی در سازمانهای آموزشی
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریرمضان جهانیان 1 , مهرنوش حمدی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: آموزش شهروندی, پذیرش اجتماعی, مدیران فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: آموزش شهروندی عبارت است از رشد و پرورش دادن ظرفیتهای افراد و گروهها برای مشارکت در تصمیمگیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است. این پژوهش با هدف مطالعه نقش آموزش شهروندی بر میزان پذیرش اجتماعی مدیران فرهنگی در سازمانهای آموزشی اجرا گردید. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پس رویدادی از نوع توصیفی است. جامعه آماری کلیه مدیران فرهنگی در واحدهای آموزشی شهر کرج به تعداد 2498 نفر و نمونه آماری تعداد 331 که با روش تصادفی سیستماتیک با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات یکی، پرسشنامه محقق ساخته آموزش شهروندی و دیگری آزمون پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بود. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بین آموزش شهروندی در ابعاد، دانایی محوری، مسئولیتپذیری، وطندوستی، قانونمداری، مشارکت، انتقادگری و انتقادپذیری و میزان پذیرش اجتماعی مدیران فرهنگی در سازمانهای آموزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: به منظور انطباق رفتار مدیران فرهنگی با انتظارات جامعه و افزایش میزان پذیرش اجتماعی آنان اجرای دورههای آموزش شهروندی در ابعاد دانایی محوری، مسئولیتپذیری، وطندوستی، قانونمداری، مشارکت، انتقادگری و انتقادپذیری، توصیه میگردد