بررسی عوامل موثر در بهرهوری نیروی انسانی شاغل در شهرداری مرکز حوزه معاونت مالی و اداری
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهری
1 -
الکلمات المفتاحية: بهرهوری نیروی کار, شاخصهای A.C.H.I.E.V.E, شهرداری تبریز,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در جهان پر رقابت امروز اگر بخواهیم بهرهوری سازمان محل کار خود را افزایش دهیم باید با نیروی انسانی کمتر، سرمایه کمتر، زمان کمتر، فضای کمتر و به طور کلی با منابع کمتر، تولید بیشتری داشته باشیم. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در بهرهوری نیروی انسانی شاغل در شهرداری مرکز حوزه معاونت مالی و اداری انجام یافته است. روش پژوهش: در این تحقیق ترکیبی از روش اسنادی پیمایشی بکار رفته و با استفاده از پرسشنامهای 79 سوالی اطلاعات لازم جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شاغل در حوزه معاونت مالی و اداری شهرداری شهر تبریز (شهرداری مرکز) تشکیل میدهند که طبق آمار ارائه شده از طرف معاونت مالی تعداد آنها 100 نفر میباشد. دادههای جمع آوری شده بعد از استخراج و کد گذاری با استفاده از نرم افزار آماری Spss مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافتهها حاکی از این است که متغیرهای استفاده بهینه از منابع، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی و عوامل محیطی به ترتیب با میانگین نمرات 6/3، 4/3، 3/3 و 1/3 از 5 دارای بیشترین مقادیر در بین متغیرهای مستقل هستند و کمترین میانگین نمره نیز متعلق به متغیر سنجش بازخورد میباشد که میانگین نمره متغیر مذکور 7/2 از 5 شده است. نتیجهگیری: از آزمونهای همبستگی بین متغیرها به منظور ارزیابی میزان تاثیرگذاری هر کدام از متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته استفاده شده که نتیجه این آزمون نشان میدهد که رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، مشروعیت مدیریت از نظر کارکنان، استفاده بهینه از منابع، حمایت سازمانی، سنجش بازخورد و شرایط محیطی دارای تاثیر مثبت و معنی دار بر بهرهوری نیروی انسانی میباشند.
- دهقان نیری، ناهید و همکاران (1383)، دیدگاه پرستاران درباره مفهوم بهرهوری و عوامل موثر بر آن: یک مطالعه کیفی، فصلنامه علمى، پژوهشى فیض ؛ شماره ۳۲، زمستان ۸
- کاوسی، محمدرضا و سقایی، عباس (1384)، روشهای اندازه گیری رضایت مشتری، تهران: انتشارات سبزان.
- ساعتچی، محمود ( 1378 )، روانشناسی کار، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
- فقیهی، ابوالحسن،.موسوی کاشی، زهره (1389)، مدل سنجش بهرهوری در بخش خدمات دولتی ایران، نشریه مدیریت دولتی، دوره 2، شماره 4، بهار و تابستان 1389، ص107 تا 126
- عالی، صمد (1384) بررسی مشکلات مدیران دولتی در ارتقای بهرهوری :مطالعه موردی سازمان آب منطقهای و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، مجموعه مقالات همایش ملی بهرهوری و توسعه، تبریز، ص129-109
- طاهری- شهنام، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر دهستان، 1386
- نایگرو، لوید جی (1375)، تصمیم گیری در بخش دولتی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
عابدی، لطفعلی و مزروعی، حسین (1389). عوامل فردی موثر بر رضایت شغلی نیروهای نظامی، مجله طب نظامی، دوره 12، شماره 1، ص 49-45.
- عاشوری، فیروزه (1392)، بررسی عوامل موثر بر بهر ه وری منابع انسانی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، چکیده پایان نامه د انشجویی، شماره 36
الله دادی، اسماعیل (1382). تعهد سازمانی. نشریهی مدیریت، شماره 77 و 78.
-الله وردی، مصطفی، فرح آبادی، احسان، سجادی، حانیه سادات (1389) اولویت بندی عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:1388، فصلنامه بیمارستان: سال نهم، شماره 3 و4، پاییز و زمستان 1389، شماره مسلسل 35.
رابینز، استیفن پی (1374). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسیان. تهران: مؤسسه
انتشارات مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
فلاحی فیروز و سجودی سکینه (1390). بررسی عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی در صنایع ایران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 3 (1 (پیاپی 9))، ص 93-117.
- Munro, A. (2000). The new unionism and the new bargaining agenda: UNISON-employer partnerships on workplace learning in Britain, British Journal of Industrial Relations, 38 (2): 223-240