تأثیر مدیریت شهری بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان نمونه موردی خانه های اسبا ببازی شهر تهران
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریسید جمال الدین طبیبی 1 , ربابه نوری قاسم آبادی 2 , فاطمه مرادی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: مهارت های اجتماعی کودکان, خانه اسباب بازی کودکان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از تأسیس خان ههای اسبا ببازی آموزش مهارت های مختلف فردی واجتماعی به کودکان از طریق بازی و اسباب بازی می باشد، بنابراین ارزیابی اثر بخشی این مراکز اهمیت قابلملاحظه ای پیدا م یکند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عملکرد خان ههای اسبا ببازی بر میزان رشدمهارت های اجتماعی کودکان در مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران انجام پذیرفت.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (گروه تجربی کنترل) است. جامعه آماری مورد مطالعهاین پژوهش را کلیه مراجعین به خان ههای اسبا ببازی شهر تهران (کودکان ٣ تا ٧ ساله) تشکیل دادند و ازبین آنان تعداد ٥٠٠ نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. داده های به دست آمده به روش تحلیلکواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: خانه های اسبا ببازی تأثیر معناداری بر میزان رشد مهارت های اجتماعی کودکان داشت. شرکتدر خانه های اسبا ببازی به طور معنی داری روابط اجتماعی کلامی و غیر کلامی کودکان افزایش داد. علاوهبر این میزان افزایش رشد مهارت های اجتماعی گروه های جنسیتی دختر و پسر تفاوت معنی داری نداشت وهمچنین اثر تعامل جنسیت و گروه ها معنادار نبود بدین ترتیب متغیر جنسیت نقش تعدیل کننده ای٣ سال ‐ نداشت. تأثیر خدمات خانه اسباب بازی بر میزان افزایش رشد روابط اجتماعی در گروه های سنی ٥٥ سال معنی دار نبود، اما اثر تعامل سن و گروه ها معنادار بدست آمد. در نتیجه می توان ‐ با گروه های سنی ٧گفت متغیر سن دارای نقش تعدیل کننده ای است.نتیجه گیری: خانه های اسباب بازی تأثیر بسزایی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان داشته است وطرح هایی زیر بنایی از این قبیل اثربخشی اصلی خود را در آینده نشان خواهد داد. بدین ترتیب توجه بهکودکان و سرمایه گذاری روی مقطع سنی پایه بی تردید نتایج مفیدی برای آینده شهر و ارتقای سطحسلامت جسمی و روانی شهروندان خواهد داشت.