عوامل موثر بر اثربخشی دفاتر خدمات الکترونیک شهر در رضایتمندی شهروندان (مطالعه موردی: منطقه یک شهرداری تهران)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریعلی نوری کرمانی 1 , علی اکبر رضائی 2 , مهین بااوش 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: دفاتر خدمات الکترونیک شهر, اثربخشی, رضایتمندی, شهروندان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در اواسط قرن بیستم جوامع بشری شاهد ایجاد تغییرات اساسی و شگرفی در نحوه زندگی ورفتار خود بودند در این میان بهره گیری از ارائه خدمات الکترونیکی پدیده ای نوین و در حال گسترش در جوامع ومشارکت شهروندان در اداره امور شهر و جلب رضایت آنان است که کشورهای پیشرفته دنیا توانسته اند در ایجادرضایت مندی شهروندان خود موفق باشند. بر اساس شواهد موجود در ایران و کلان شهر تهران به دلیل نادیده گرفتنعوامل اساسی و زیرساختی این امر موفق نبوده است. با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وجغرافیایی منطقه یک این دفاتر در ارائه خدمات نتوانسته اند رضایت و خشنودی مخاطبان خود را جلب نمایند. هدفاین مطالعه، عوامل مؤثر بر اثربخشی دفاتر خدمات الکترونیک منطقه یک شهرداری تهران در ایجاد رضایتمندیشهروندان منطقه است.روش پژوهش: از روش کتابخانه ای و پرسشنامه در روش تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. این پژوهش از نوعمیدانی، توصیفی، پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری، 220 نفر و حجم نمونه 140 نفرمی باشد. مخاطبان ا ی نتحقیق مالکین ساکن در منطقه یک شهرداری است که به دفاتر مراجعه نموده اند.یافته ها: بر اساس مدل پیشنهادی، نتایج نشان داد که 5 عامل از مدل (کیفیت خدمات و عملکرد مدیران) در دفاترخدمات الکترونیک منطقه یک شهرداری تهران وجود دارد ولی عدم وجود 2 عامل، ویوگی خدمات، دسترسی بهخدمات، عملکرد کارکنان، دسترسی به مدیران و عوامل ظاهری در دفاتر موجب نارضایتی شهروندان شده است.