مسئله شناسی و ارائه راهبردهای ارتقاء هویت فرهنگی جوانان شهر ایلام
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریطاهر سلیمانی 1 , علیرضا صامت 2 , عباسعلی قیومی 3
1 - دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) arsamet@gmail.com
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. ghaiyoomi@gmail.com
الکلمات المفتاحية: هویت فرهنگی, دیانت, جغرافیای فرهنگی, زبان, حافظه فرهنگی و پوشاک,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به طراحی و ارائه مدل سیاستگذاری فرهنگی بهمنظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از نوع روشهای کیفی و کمی است. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است، جامعه آماری در این مرحله حدوداً 80 منبع در حوزه هویت فرهنگی جوانان است که بهصورت هدفمند انتخاب شده است. در ادامه، متون موردمطالعه قرار گرفته و پاراگرافهای مرتبط با سؤالات تحقیق انتخاب گردیده و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شده و سپس کد مفاهیم استخراج شده در دستههای هم مفهوم قرار گرفته و نهایتاً برای دستههای هم مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگرتم اصلی پژوهش است تبیین شده است. سپس، جهت تعیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام از تکنیک دلفی استفاده گردیده است. در این تحقیق تعداد 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای تهران (تماموقت و حقالتدریس) در رشتههای جامعهشناسی و مدیریت فرهنگی بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی جهت تعیین روایی مرحله کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحله اول مدل کیفی تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام در شش بعد هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظه فرهنگی و پوشاک ارائه شد. در مرحله دوم، جامعه آماری تحقیق را جوانان استان ایلام تشکیل میدهند که مطابق اطلاعات سامانه استانداری حدوداً 300000 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده و پس از گردآوری دادهها، تجزیهوتحلیل آماری دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای بهدستآمده ابعاد مدل تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام، هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظه فرهنگی و پوشاک نشان داد که تمامی ضرایب بهدستآمده، معنادار هستند.
_||_