عوامل موثر بر رضایت فراگیران از آموزش های شهروندی سراهای محله شهر تهران
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریکامران محمدخانی 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , سهیلا سادات حسینی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: عوامل مؤثر بر رضایت فراگیران, آموزشهای شهروندی, سراهای محله,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش باهدف کلی شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت فراگیران از آموزشهای شهروندی سراهای محله شهر تهران انجامشده است. روش پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر جمعآوری اطلاعات و کنترل متغیرها توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری کلیه فراگیران کلاسهای آموزشی در سراهای محله شهر تهران است که از این میان تعداد 450 نفر به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی آن با کسب نظرات متخصصان و استادان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات لازم انجام شد. پایایی ابزار با استفاده از نرمافزار آماری spss ضریب آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، رضایتمندی فراگیران از خدمات آموزشی در شش عامل خلاصه شدند و سپس با استفاده از آزمون توکی میزان رضایت فراگیران در بین همه سراهای محله و در میان مناطق معنیدار بود. نهایتاً با استفاده از آزمون فریدمن اولویتبندی این عوامل صورت گرفت. یافتهها: عامل محیطی (موقعیتی) مهمترین عامل و عاملهای آموزشی، ارتباطی، مدیریتی، اجتماعی ـ فرهنگی و تکنولوژیکی به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار داشتند. نتیجهگیری: رضایت کلی سنجیده شد و بهطورکلی فراگیران از آموزشهای شهروندی سراهای محله شهر تهران رضایت داشتند.