تبیین مولفههای تاثیرگذار در سیاستگذاری فرهنگی با رویکرد توسعه شهری (مورد مطالعه: زبانهای خارجی)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریگلایول نیازاده 1 , فاطمه براتلو 2 , سیدرضا صالحی امیری 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران gladiolus89@gmail.com
2 - استادیار و عضو هیأت علمی گروهمدیریت و برنامه ریزی فرهنگی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگیbaratlou@ihcs.ac.ir
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانdr.salehiamiri@gmail.com
الکلمات المفتاحية: توسعه شهری, زبانهای خارجی, سیاست, سیاستگذاری فرهنگی, فرهنگ,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که توسعهای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیریهای عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محسوب میشود. توسعه پایدار را مفهومی میدانند که در آن تأمین مستمر نیازها و رضایتمندی افراد همراه با افزایش کیفیت زندگی انسان را مدنظر قرار میدهد. پایداری شهری که با معیارهایی نظیر عدالت اجتماعی، مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی، ارتقاء فرهنگ شهروندی و کارآمدی سیاستها و برنامههای سیاستگذاری در حوزه کلان شهری و بهینه سازی مناسبات مدنی قوام مییابد، آرمانی برای کیفیت پویایی زندگی شهری و سبک جدید زیستن است. فراگیرشدن موضوع جهانی شدن به مثابه فراگیرشدن نوعی گفتمان غالب، دربرگیرنده جنبههایی گوناگونی از همبستگیها و همگنیهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی است و ارتباط مستقیم آن با زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت، امر مواجهه با زبان خارجی را در حوزه سیاستگذاری فرهنگی با هدف توسعه شهری تبدیل به یک مسئله میکند. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزارگردآوری دادهها، پرسش نامه ی محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور میباشند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیاستگذاری فرهنگی در مواجهه با زبانهای خارجی متاثراز مهمترین عناصر توسعه شهری یعنی مولفههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. نتیجه گیری: در این مقاله، به تبیین مولفههای تاثیر گذار در سیاستگذاریهای فرهنگی در مواجهه با زبانهای خارجی با هدف توسعه شهری پرداخته شده است که در عصر پروژه جهانی سازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانی شدن به تعبیر موافقین معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است.
احمدی، حمید (1386)، «مدخلی بر واکاوی پدیده قوم گرایی در سپر جهانی شدن»، مجله سیاست داخلی، سال اول، شماره 3.
اصغرزاده نسرین، خراسانی اباصلت. تأثیر استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط آموزش علم در بین المللی شدن دانشگاهها: مطالعه تطبیقی در اروپا. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. ۱۳۹۵; ۲۲ (۳):۸۹-۱۱۱.
آذرشب، محمد علی؛ همایونی، سعدالله (1394) «واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاستگذاری های/ برنامه ریزیهای آموزش زبان (مطالعة موردی: آموزش زبان عربی در ایران)»، علم زبان سال سوم پاییز و زمستان 1394 شماره 5.
بابازاده، جمیله. (1388). «زبان، فرهنگ اصطلاحات و ارتباط آنها با آموزش زبانهای خارجی، پژوهش زبانهای خارجی. ش 55. صص 19ـ28.
بابیوردی، اسماعیل؛ کریمیان، علیرضا (1393) «جهانی شدن فرهنگ و تاثیر آن بر هویت ملی ایران»، فصلنامه علمی مطالعات روابط بین الملل، دوره 7، شماره 28، زمستان 1393، از 77 تا 102.
بیانچینی، فرانکو (1380)، «فرهنگ شهری: برنامه ریزی فرهنگی و برنامه ریزی شهری»، مترجم: سید محمود نجاتی حسینی، مدیریت شهری، شماره 8.
تقویان، ناصرالدین علی؛ قائدی، یحیی؛ ضرغامی، سعید؛ غلامی، جواد (1393) «کاربردشناسی تجربی و کسری هنجارمندی بهره آموزش زبان خارجی از نظریة کاربردشناسی عام»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دوره ششم، شماره 3، تابستان 1393، از 77 تا 116.
تقی زاده، علی، (1395)، «پیچیدگیهای زبان، چگونه حرف میزنیم؟»، سایت علمی دکتر مجازی.
ربیعی، مجید؛ نیازآذری، کیومرث؛ اسماعیلی شاد، بهرنگ (1391) «سیاستگذاری و فرآیند خط مشی عمومی در نظام آموزشی»، مهرالنبی، 440.
سبکتکین، قربانعلی؛ خسروجردی، زهرا (1392) «فرهنگ، زبان وآموزش»، (چاپ در مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات) ایران سال نهم بهار 1392، شماره 30، از 55 تا 71.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1383)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ هشتم). تهران: انتشارات آگاه.
سرمدی، محمدرضا و حیدری زاده، نسرین، (1393)، «فرصتها و چالشهای نظام تعلیم و تربیت ایران در برابر جهانی شدن»، اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران.
طالبی، ابوتراب؛ علیزاده، ابوتراب (1397) «مطالعه پدیدار شناختی تجربه تبعیض و نابرابری قومی در بین دانشجویان کرد در دانشگاههای ایران»، جامعه شناسی ایران، زمستان 1397، از 1 تا 25.
طاهری، محمدرضا و محمدی، زینب، (1394)، «ایده آلیسم و تأثیر آن در آموزش و پرورش»، اولین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
نادری، ابوالقاسم؛ گودرزی، محمد علی (1397) «بررسی وضعیت سرمایه انسانی دبیران شهر صحنه و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، زمستان 1397.
هاشمی، محمد رضا؛ شمسایی، سعیده؛ شمس، محمد علی (1389) «تحلیل روایت شناختی ویژگیهای سبک تاریخ نگاری بیهقی در چهارچوب نظریه هوش داستانی» نشریه مطالعات زبان و ترجمه، تابستان 1389، شماره 1.
_||_Augoustinos, M., Every, D. (2007). The language of “race” and prejudice: A discourse of denial, reason, and liberal-practical politics. Journal of Language and Social Psychology, 26, 123-141.\ Cresswell, C., Whitehead, K. A., Durrheim, K. (2014). The anatomy of “race trouble” in online interactions. Ethnic and Racial Studies, 37, 2512-2528.
Basel Al Sheikh Hussein. (2012).The Sapir-Whorf Hypothesis Today.Theory And Practice In Language Studies, Vol. 2, No. 3, Pp. 642-646,March 2012.
Birckbichler,D (1994) “Foreign Language Policy and Teacher Education” https://doi.org/10.1177/0002716294532001013
Edita Bekteshi, Brikena Xhaferi. (2020). Learning About Sustainable Development Goals Through English Language Teaching, Research In Social Science And Technology, 5 (3), 78-94.
Ezeh, Nnenna Gertrude,Udaba Regina Obiageli, (2020)The Role Of Language In Achieving The Worlds Sustainable Development Goals (SDGS),European Journal Of English Language And Literature Studies Vol.8, No.6, Pp.53-61
Felicia Angeline, (2020), The Number One Language, English: The Aspects Of Learning English And Its Difficulities, Conference Paper. 2020.
Gorter, D. Zenotz, V. Cenoz, J. (2016) “Minority Languages and Multilingual Education” Educational Linguistics, Springer, Dordrecht, https://doi.org/10.1007/978-94-007-7317-2
Hult, F (2017) “More than a lingua franca: Functions of English in a globalised educational language policy” https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1321008
Jonathan R. White. 2019. Authenticity of Language Practices in Virtual Learning Sites. Virtual Sites as Learning Spaces, pages 63-93
Kirkwood, S., McKinlay, A., McVittie, C. (2013). “They’re more than animals”: Refugees’ accounts of racially motivated violence. British Journal of Social Psychology, 52, 747-762
Kaplan and M. D. Usdan, “The Changing Look of Education's Policy Network,” Phi Delta Kappan, p. 661 (May 1992)
Lindblom, DK Cohen (1979) “Usable knowledge: Social science and social problem solving” Yale University Press
Lambert, R “Foreign Language Planning in the United States” (Paper presented at the Conference on National Foreign Language Policies, University of Jyväskylä, Finland, Aug. 1992), p. 1.
Mansoor Ganji, Elnaz Kargar Arshadi, Sogand Mahbubzadeh. (2020). Sustainable Development From The Viewpoint Of Iranian English Teachers: Practicing What They Do Not Preach, Journal Of Teacher Education For Sustainability. Vol. 22, No 1, Pp. 140-164, 2020.
Petra Bezeljak, Martin Scheuch, Gregor Torkar. (2020). Underestanding Of Sustainability And Education For Sustainable Development Among Pre-Service Biology Teachers, Sustainability 2020, 12, 6892.
Stokoe, E. (2015). Identifying and responding to possible -isms in institutional encounters: Alignment, impartiality and the implications for communication training. Journal of Language and Social Psychology, 34, 427-44
Walter Leal Filho · Anabela Marisa Azul Luciana Brandli · Pinar Gökçin Özuyar Tony Wall. (2020). Sustainable Cities And Communities, Switzerland, Springer Nature Switzerland AG.
Whitehead, K. A., Stokoe, E. (2015). Producing and responding to -isms in interaction. Journal of Language and Social Psychology, 34, 368-373.
Whitehead, K (2018) “Managing the Moral Accountability of Stereotyping” Journal of Language and Social Psychology, Volume: 37 issue: 3 page (s): 288-309.