بررسی رابطه اثربخشی آموزشی با توسعه کارآفرینی مدیران شرکتهای کارآفرین شهرهمدان
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریسیدحیدر حسینی 1 , معصومه افشار 2
1 - مسول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, دورههای آموزشی, توسعه کارآفرینی, کارآفرینان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: انسان موجودی است تغییرپذیرباتواناییهای بالقوه ونامحدود که این تواناییها میتوانند ازطریق آموزش ازقوه به فعل درآید. درزمینه مدیریت نیز این امر پوشیده نیست. تحولات مدیریت از جمله ارتقاء سطح کارآفرینی تابعی از یادگیری است ویادگیری از طریق آموزش اثربخش امکان پذیر است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اثربخشی دورههای آموزشی و توسعه کارآفرینی در بین شرکتهای کارآفرین مستقل شهرستان همدان، که در زمینههای صنعت، کشاورزی وخدمات فعالیت دارند وتوسط اداره کار وامور اجتماعی استان همدان معرفی شد انجام گردیده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظرهدف کاربردی وازنظرروش پیماشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل روسای۲٠۱ شرکت کارآفرین مستقل شهرستان همدان است که بااستفاده ازفرمول n تعداد 97 شرکت به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نمونه مورد نظر از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی-تصادفی انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اثربخشی آموزش محقق ساخته وپرسشنامه توسعه کارآفرینی که از ترکیب چندین پرسشنامه مرتبط استخراج شده، استفاده گردیده است. دادههای گرد آوری شده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، بوسیله نرم افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها و نتیجه گیری: یافتهها نشان دادکه رابطه معنی داری بین اثربخشی دورههای آموزشی ومولفههای آن با توسعه کارآفرینی وجود دارد. طبق نتایج بدست آمده بیشترین همبستگی مربوط به مولفه رفتار به میزان 479/0 و کمترین همبستگی مربوط به مولفه یادگیری به میزان 339/0 میباشد وهمبستگی بین اثربخشی دورههای آموزشی باتوسعه کارآفرینی برابر510/0 بدست آمد.