تحلیلی بر نقش نمادهای شهری در هویت بخشی به مکان(مطالعه موردی شهر سمنان)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریزینب کرکه آبادی 1 , مریم شعبانی 2
1 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، ایران
2 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: نمادشهری, زیبایی, جانمایی, هویت, کالبدی, شهر سمنان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه و هدف پژوهش:نمادهای شهری به عنوان عنصر شاخص از شهر ابزاری ارزشمند برای معرفی هویت شهر میباشند. که میتوانند آینهای تمام نما، از هویت و فرهنگ شهر باشند. بحران هویت به عنوان یک عارضه شهرنشینی بدل گشته است که انعکاس آن امروزه در شهرهایی آشفته و تهی از ارزشهای فرهنگی و اجتماعی نمود پیدا میکند. به کارگیری نمادهایی با مفاهیم خاص دینی که بیان کننده هویت تاریخی، فرهنگی و دینی ما باشد، در فضاهای شهری موجب ارتباط بیشتر شهروندان با آن و هویت بخشی به ساکنان شهر میگردد هدف این پژوهش تحلیلی بر نقش نمادهای شهری در هویت بخشی به مکان درشهر سمنان میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر بعنوان یک مطالعه کاربردی بر مبنای شیوه توصیفی از نوع همبستگی به انجام رسیده است.جامعه آماری۱۸۵۱۲۹نفر ساکن شهر سمنان و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 385 نفر بدست آمد.به منظورتجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرم افزارSPSS، آزمون Tاستفاده شده است.برای جمع آوری دادهها و اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و پرسشنامه مذکور در اختیاراعضای جامعه نمونه (شهروندان) برای سنجش روایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ در شاخصهای مورد سنجش (901/0) روایی ابزار تحقیق مورد پذیرش است. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان میدهد که نمادشهری در شهر سمنان از زیبایی و تناسب با فرهنگ منطقه مطابقت ندارد. تجهیزات نماد شهری در شهر سمنان از نظر جانمایی به خوبی انجام نشده است. نتیجه گیری: نمادهای شهری میتوانند باعث هویت یابی شهرها شوند به شرط آنکه در طراحی ونصب آن از افراد متخصص (معمار، مجسمه ساز، شهرساز) استفاده شود.
بحرینی، حسین (1375) تحلیل فضاهای شهری، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
بهزادی، رقیه (1380) فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، کتاب ماه هنر؛ مرداد و شهریور.شماره 35و36
بهمنی، پردیس و صفاران، الیاس ( 1389) سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران؛ تهران: انتشارات پیام نور
تامپسون، جانب (1380) رسانهها و مدرنیته؛ ترجمه: مسعود اوحدی؛ تهران: انتشارات سروش.
خلیلی فرد، رامین و شعبانی، مریم (1397) المانها هویت شهری، انتشارات قانون یار، صفحه 48
دهشیری، محمدرضا (1388) «رسانه و فرهنگسازی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی؛ دوره دوم، ش8.
شربتی، اکبر، بدرق نژاد، ایوب و سارلی، رضا (1397) تحلیلعملکرد مبلمان شهری در فضاهای شهری، مطالعه موردی: شهرگرگان دو فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهشهای بوم شناسی شهری دوره 9، شماره 18، پاییز و زمستان، صفحه 116-105
شهرداری شهر سمنان (1399) بولتون خبری روابط عمومی شهرداری سمنان.
شهرداری شهر سمنان (1399) معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری سمنان.
شیبانی، حمیدرضا وفروزنده، سیداحمد (1394) نقش مجسمه و المانهای شهری، هویت بخشی به فضای شهری (نمونه موردی شهر شیراز) ، همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، یزد، بهمن ماه
فوردهام، فریدا (1346) مقدمهای بر روانشناسی یونگ؛ ترجمه مسعود میربها؛ تهران: انتشارات اشرافی.
قوام، عبدالعلی (1389) چالشهای توسعه سیاسی؛ جلد 5، تهران: انتشارات قومس.
مبارکی، امید و سمیه، پیرخضرانیان (1397) ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از مبلمان شهری (مطالعه موردی: شهر مریوان) ، مجله مطالعات مدیریت شهری، شماره 33، بهار، صفحه 40-29
معینی فر و همکاران (1392) نقش مجسمهها و المانهای شهری بر زیباسازی و ارتقا کیفیت بصری فضای عمومی شهرها (نمونه موردی: شهر شیراز) مجموعه مقالات همایش ملی عناصر زیباسازی شهری، معاونت برنامه ریزی شهرداری شیراز. صفحه 2-1
موسوی سیده ساغر و شکور، علی (1397) بررسی و نقش نشانههای شهری با تأکید بر شناسایی هویت فضا (مطالعه موردی: بلوار شهید چمران شیراز) پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیضا، مجله پژوهش وبرنامه ریزی شهری، دوره9، شماره35، زمستان، صفحه 10-1
میرحیدر، دره و حسین حمیدینیا (1386) «کالبدشکافی نقشه و نقش آن در اعمال قدرت و القای سیاست»، نشریه علوم جغرافیایی؛ ج 6، ش 8 و 9، بهار و تابستان.
وزیرنیا، سیما (1381) «جایگاه نماد در نظام اندیشه یونگ»، فصلنامه فرهنگستان هنر؛ شماره 4.
یوسفی، اسماعیل، رحمانی، امیر و قربانخانی، محسن (1393) ارزیابى نقش المانهاى شهرى بر ارتقاى حس مکان در فضاهاى شهرى (نمونه موردى: شهر همدان) ، مطالعات محیطى هفت حصار شماره دهم/ سال سوم/ زمستان. صفحه81-71
_||_
AlSayyad, Nezar,2001,Hybrid urbanism: on the identity discourse and the built environment, Praeger Publishers, Publisher: Westport, Conn. , Database: WorldCat, Book, Internet Resource, 258 pages
Berten, H. 1995, The Idea of postmodern, London: Routledge.
Bonenberg, Wojciech, 2015. Public space in the residential areas: the method of socialspatial analysis. Procedia Manufacturing, 3: 1720–1727.
consumption. A cultural indentity based on consumption 42nd ISoCaRP Congress.
Gioia Fusaro, Francesco D’Alessandro, Giorgio Baldinelli and Jian Kang,2018,Design of urban furniture to enhance the soundscape: A case study, Building Acoustics 2018, Vol. 25 (1) 61–75 journals.sagepub.com/home/bua
Griffin, J. N. De La Haye, K. L. Hawkins, S. J. Thompson, R. C. & Jenkins, S. R. ,2008,Predator diversity and ecosystem functioning: density modifies the effect of resource partitioning. Ecology, 89 (2) , 298-305
Marta Jiménez Lamsfus; Marina Puyuelo Cazorla; Lola Merino Sanjuán,2014, Urban furniture for Smartcity Journal of IEEE: 765- 803.
Mateus, Ana Sofia,2006, Outlet City Metzing An Urban cultural identity based on
Yung, H.K., Esther, Conejos, Sheila, Chan, Edwin, H.W. 2016. Social needs of the elderly and active aging in public open spaces in urban renewal. Cities