نقش مدیریت محله در جلب مشارکت اجتماعی
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریکاوه تیمورنژاد 1 , فاطمه مسایلی 2 , محمدرضا تاجیک 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مدیریت, محله, مدیریت محله, مدیریت شهری, مشارکت اجتماعی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: رﺷﺪ ﺳﺮﻳﻊﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﻲ در دوران ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻴﺶ از ﻫﺮ زﻣﺎن دﻳﮕﺮ، نهتنها ﻫﻮﻳـﺖ ﺷـﻬﺮی و ﻛﺎرﻛﺮدﻫـﺎی ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر از آن را دستخوش ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻠﻜﻪ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮوز ﻣﺨﺎﻃﺮات ﺟﺪی را ﻫـﻢ در ﻣﻨـﺎﻃﻖ ﺷـﻬﺮی ﻓﺮاﻫﻢ آورده اﺳـﺖ (رﻓﻴﻌﻴـﺎن و ﺗﺎﺟـﺪار، 1387). کشورهای مختلف امروزه دریافتهاند که یکی از کارکردها و استراتژیهای بسیار مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار، جلب مشارکت مردم در امور مختلف از جمله امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی، آموزشی و تربیتی و فرهنگی است (لطفی، عدالتخواه، میرزایی و وزیرپور 1388؛ زیاری زندوی، آقاجانی و مقدم 1388). هدف اصلی پژوهش کنونی نقش مدیریت محله در جلب مشارکت اجتماعی شهروندان میباشد. روش پژوهش: پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - همبستگی میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای میباشد و با استفاده از فرمول کوکران در کل 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. یافتهها: یافته هانشان میدهد که بین متغیر مدیریت محله و بعد مشارکت اجتماعی شهروندان رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشاندهنده رابطه دو متغیر و تأثیر مدیریت محله در مشارکت اجتماعی شهروندان رابطه معنیداری وجود داشته و این رابطه در سطح آلفای کمتر از 01/0 معنیدار میباشد این رابطه بین مؤلفههای عمرانی، برنامههای ایمنی، رفاه اجتماعی و نظارتی با مدیریت محله در سطح آلفای کمتر از 01/0 معنیدار میباشد ولی بین مؤلفه زیستمحیطی با مدیریت محله در سطح آلفای کمتر از 05/0 رابطه معنیدار وجود دارد.