بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای در کارکنان شهرداری منطقه 11 تهران
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریسعید گیلوری 1 , حمید شفیع زاده 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایرانs.gilvar55@gmail.com
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران (نویسنده مسئول) shafizadeh11@gmail.com
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی کاری, انگیزش شغلی, اخلاق حرفهای,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 11 تهران که 455 نفر بوده و براساس جدول مورگان، تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988)، انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (1976) و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) استفاده شده است. قابلیت اعتبار پرسشنامهها با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که کیفیت زندگی کاری بر انگیزش شغلی کارکنان و بهبود اخلاق حرفهای در آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین انگیزش شغلی کارکنان نیز بر اخلاق حرفهای دارای تأثیر مثبت و معنادار میباشد. در مجموع با توجه به دادههای گردآوری شده و تحلیلهای انجام شده، تمامی فرضیهها و در نتیجه مدل مفهومی تحقیق پذیرفته شدند.
آراسته، حمیدرضا و جاهد، حسینعلی (1390). رعایت اخلاق در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی: گزینهاى براى بهبود رفتارها. فصلنامه نشاء علم، 1 (2)،40-31.
آلابراهیم، نسیم (1395). نقش واسطهای اخلاق حرفهای در رابطه با فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حیدری، محمدحسین (1395). بررسی رابطه اخلاق حرفهای و انگیزش با توجه به نقش میانجی مدیریت مشارکتی (مطالعه موردی شعب بانک ملی استان گلستان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سرمدی، محمدرضا و شالباف، عذرا (1386). اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2(3)، 110-99.
سیدجوادین، سیدرضا (1392). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: نگاه دانش.
قراملکی، احد فرامرز (1394). اخلاق حرفهای. تهران: انتشارات مجنون.
قهرمانی، محمد؛ شمس مورکانی، غلامرضا و فرهادی،محدثه (1394). رابطه کیفیت زندگی کاری و اخلاق حرفهای در مدیران دانشگاه و مقایسه آنها بر حسب جنس وسطوحمدیریتی. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران: انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
لشکربلوکی،مجتبی (1387). چارچوب تدوین ارزشها و اخلاق حرفهای پژوهشهای علمی و فناوری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 3(1 و 2)، 114-105.
محمدزاده، عباس و مهروژان، آرمن (1393). رفتار سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
محمدعلیزاده،فاطمه (1394). بررسی رابطه رهبری معنوی مدیران با انگیزش شغلی و کیفیت زندگی کاری دبیران دبیرستان های منطقه 1 تهران.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری.
معمار، ندا (1392). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با توانمندسازی مدیران آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد طراحی دوخت شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
نائلی، محمدعلی (1393). انگیزش در سازمانها. تهران: انتشارات فرهنگ و آموزش عالی.
نشاط، نرگس(1391). اخلاق حرفهای،دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، جلد 1، 113-111.
نوجوان، بهنام (1394). نقش واسطهای عدالت سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری کارکنان استانداری فارس. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
نورشاهی، نسرین و سمیعی، حسین (1390). بررسی کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی
دانشگاه های دولتی ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 17(1-59)، 114-91.
هژبری تکچی، جلیل (1394). بررسی رابطه اخلاق حرفهای و انگیزش شغلی با تعهد سازمانی کارکنان (منطقه 19 دانشگاه آزاد اسلامی). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
Cole, D. C.; Rabson, S.; Lynda, L.C., & McGuire, W. (2015). “Quality of working Life Indicators in Canadian Health Care organization: a Tool for Healthy”, Health work places, Society of occupational, 55 (1), 54-59.
Dong, J. L., S. Anusorn ., & Sirgy, M. J. (2012). “Further validation of a need-based quality Of work-life (QWL) measure: Evidence from Marketing practitioners”, Applied Research Quality Life, 2, 273-287.
Ebrahim, N. A. & Amirianzadeh, M. (2016). “The Mediating Role of Professional Ethics in Relation to Organizational Culture and Quality of Work Life in the Education Administration of District 3 in Shiraz”, Journal of Administrative Management”. Education and Training (JAMET), 12(6), 310–318.
Etebarian, A. & Mohammadi Y. N. (2016). “The Relationship Between Institutionalization of Ethics and Quality of Work Life with Managers’ Job Satisfaction”. International Business Management, 10(7),1177-82.
Honarmand Haghighi Chamesghali, H. & bagher Salimi, S. (2014). “The relationship between institutionalization of ethics, quality of work life and Employee job outcomes (Case study: Employee of national Iranian oil product Distribution Company)”. World Essays Journal, 1(2), 50–54.
Kocman, A. & Weber, G. (2016). “Job Satisfaction, Quality of Work Life and Work Motivation in Employees with Intellectual Disability: A Systematic Review”. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, December, 1-22.
Koonmee, K., Singhapakdi, A., Virakul, B. & Lee, D.J. (2010). “Ethics institutionalization, quality of work life, and employee job-related outcomes: A survey of human resource managers in Thailand”, Journal of Business Research. 63(1), 20–26.
Koonmee, K. & Virakul, B. (2017). “Ethics, Quality of Work life, and Employee job-related outcomes: A survey of HR and Marketing Managers in Thai Businesses”. The 2017 ISQOLS Conference (From QOL Concepts to QOL Performance Measures) December 6-9, 2017 San Diego Marriott Mission Valley, San Diego, California, USA. By International Society for Quality-of-Life Studies (www.isqols.org).
Mafunisa, M. J. (2011). “Professionalism: the ethical challenge for municipal employees”, Journal of Public Administration, 36, 324-339.
_||_