تحلیل معیارهای کالبدی-ترافیکی و سنجش میزان آسیب پذیری در منطقه 21 تهران با تاکید بر مدیریت بحران
الموضوعات :محمد رحیم غلامی 1 , رحیم سرور 2 , مجید ولی شریعت پناهی 3 , زهرا پیشگاهی فرد 4
1 - کارمند
2 - هیات علمی
3 - هیات علمی
4 - هیات علمی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: " آسیبپذیری ", "ای اچ پی ", " جی ای اس", " شبکه معابر", " مدیریت بحران",
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق تحلیل آسیب پذیری شبکه معابر در موقع حوادث احتمالی با تاکید بر مدیریت بحران است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی می باشد که به بررسی دو موضوع مهم مدیریت بحران و شبکه معابر در لایه راهبردی با شناخت معیارهای مورد تأکید در برنامه ریزی شهری پرداخته شده است. دادههای مورد استفاده از نوع اسنادی ، میدانی و گردآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و اینترنت می باشد که اطلاعات مربوط به شاخص های تحقیق، از طریق پرسشنامه با اخذ نظرات کارشناسان متخصص و خبرگان حاصل گردیده است. در مرحله تحلیل ابتدا مقادیر و دادههای کلیه شاخصها استخراج و بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) وExpert choice به وزندهی شاخصهای مربوطه پراخته میشود سپس با استفاده از نرمافزار)(GIS، نقشه ریزپهنهبندی آسیبپذیری نواحی منطقه 21تهران را ارائه میگردد. در پایان چنین نتیجه حاصل شد که در صورت وقوع زلزله با مقیاس 7 مرکالی نقاط دارای آسیبپذیری منطقه در شهرکهای چیتگر شمالی،استقلال، ویلاشهر و وردآورد بوده که بیانگر آسیبپذیری بالای محدوده فوق با توجه به عوامل کالبدی و ترافیکی می باشد. نتیجه اینکه شبکه معابر منطقه 21 تهران از منظر مدیریت بحران مستلزم برنامه راهبردی و راهکارهای سامان بخش و در اولویت اول برنامه ریزی می باشد.