شهر همیار کودک به مثابه ابزاری جهت رفع محرومیت کودکان مطالعه موردی:شهر شیراز
الموضوعات :آزاده حاجی زاده 1 , رحیم سرور 2 , عبدالرضا فرجی راد 3
1 - دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اسپیرمن, کودک, شهر همیار کودک, محرومیت کودکان, شیراز,
ملخص المقالة :
شهر امروز محیطی است که می بایست امکانات وراثتی و استعداد های کودکان را شکوفا سازد.دنیا را بزرگسالان اداره می کنند و برنامه ریزان هستند که تصمیم می گیرند چه فعالیتی در کجا و به چه صورت انجام شود. اما مدیران و برنامه ریزان شهری، به حد کافی به اهمیت و ضرورت توجه به کودکان، مسائل و نیازهای آنان پی نبرده اند. شهری که به کودکان خود توجه نکند، نیازهای آنان را درنظر نگیرد، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری آنان را نشناسد، نسل آینده خود را و در نتیجه آینده حیات خود را به مخاطره انداخته است. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف روند تحقق پذیری شهر همیار کودک به بررسی محرومیت کودکان شهر شیرازو تاثیر عناصر ساخت شهر همیار کودک در تعدیل اثرات محرومیت شهری کودکان می پردازد. روش تحقیق این نوشتار، توصیفی-تحلیلی به صورت موازی است. ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت و دادهﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری آن را دو ﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮان ﺷﻬﺮی، ﻣﺘﺨﺼﺼﻴﻦ و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺷﻬﺮی و والدین ساکن شهر شیرازﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدﻫﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ روش همبستگی اسپیرمن، شیراز از نظر مولفه های شهر همیار کودک در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
_||_