نگاهی به نقش قدرت در موسیقی زیر زمینی ایران
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانزهرا نژادبهرام 1 , فاطمه کمالی چیرانی 2
1 - ژوهشگر آزاد و مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی)نویسنده مسئول
2 - پژوهشگر و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی
الکلمات المفتاحية: موسیقی زیرزمینی, قدرت, سرمایه اجتماعی, اعتماد, جوانان, مجوز,
ملخص المقالة :
آشنایی با موسیقی در جوامع گوناگون از دیر باز وجود داشته، نحوه نگرش جوامع مختلف به موسیقی درحالت عام 3یا نوع حاشیهای ، می تواند رویکرد اجتماعی و فرهنگی آن را تبیین کند. با این وجود، موسیقی در هردو حالت ،میزان اثر بخشی فرهنگهای گوناگون در گرایش به انواع موسیقیها در جوامع گوناگون را بیان میکند. دراین میان موسیقی زیرزمینی 4که از اصطلاحات متداول در ادبیات اجتماعی ایران طی چند سال گذشتهاست قابل،بررسی می باشد .در واقع جامعه ایرانی با نوع جدیدی از موسیقی که پیش از این تجربه نکرده بود، رو یا رو شده که پایگاه خاصاین نوع موسیقی از نظر قشر بندی اجتماعی در حوزه نوجوانان و جوانان طبقهبندی میشود لذا اهمیت توجه بهاین سبک از موسیقی که دارای شباهتهایی با انواع غربی و اعتراضی است، الزامی می باشد.موسیقی زیر زمینی از نوع ایرانی تصویر تازه ای از موسیقی را در کشور به نمایش گذاشته که شاید از نوعیاعتراض برخوردار باشد اما با همنام های خود دردیگر کشورها به خصوص کشورهای غربی متفاوت است و بهعبارتی اعتراض آن به ساختار نظام سیاسی اقتصادی لیبرالیسم مشابه آنچه در غرب می باشد، نیست .اعتراض اینون ع موسیقی در ایران به شرایط اجتماعی کشور از نگاه محدودیتهای فرهنگی دینی است.اهمیت بررسی موسیقی زیرزمینی یا بدون مجوز درایران تنها در اسم نیست بلکه در ایستارهای در حال تولیداست که هر روز بر دامنه آن افزوده و فاصله علاقمندان به خود را با فرهنگ مسلط بیشتر می کند که در صورتگسترش این شکاف امکان نزدیک شدن این دو بخش " ها دره فاصله " بسیار دور از ذهن است .ذکر این نکتهضروری است که تصویر این تغییر در جابجایی قدرت از نهادهای رسمی به بخش های غیر رسمی نیز قابل مشاهدهاست که کم توجهی به آن در عمیق تر ساختن این" دره " موثر خواهد بود .روش استفاده شده در این تحقیقمطالعه اسنادی است
_||_