بررسی رابطه استفاده از اخبار رسانه ملی با سطح آگاهی سیاسی زنان (مورد مطالعه: زنان 20 تا 65 سال منطقه 2 تهران)
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
مریم واقف
1
,
سید علی رحمان زاده
2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ،واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
تاريخ الإرسال : 07 الثلاثاء , رمضان, 1439
تاريخ التأكيد : 07 الثلاثاء , رمضان, 1439
تاريخ الإصدار : 07 الثلاثاء , رمضان, 1439
الکلمات المفتاحية:
رسانه ملی,
اخبار رسانه ملی,
آگاهی سیاسی زنان,
اخبار سیاسی,
نشست های خبری,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر به دنبال شناخت رابطه بین استفاده از اخبار رسانه ی ملی با سطح آگاهی سیاسی زنان در کشور است. چارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر رویکردهای مربوط به حوزه رسانه، مشارکت سیاسی و آگاهی سیاسی تنظیم شده است. آگاهی سیاسی در برگیرنده طرز تلقی ها و ارزیابی های هر فرد از مسائل و موضوعات خاص سیاسی و یا از حوادث و شخصیت های سیاسی است. در همین راستا مشارکت سیاسی نیز به معنای فعالیت داوطلبانه اعضای یک جامعه در انتخاب حکام به طور مستقیم و غیر مستقیم و همچنین در شکل گیری سیاست های عمومی است. رابطه بین رسانه های همگانی و افکار عمومی مدت های مدیدی است که کنجکاوی پژوهشگران را بر انگیخته است. امروز هیچ کسی انکار نمی کند که رسانه ها در شکل گیری افکار عمومی دخالت دارند با وجود این از نظر تجربی بسیار مشکل خواهد بود نشان دهیم سهم آنها در این شکلگیری نسبت به سایر مکانیسم ها چه قدر است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان 20 تا 65 سال منطقه 2 شهر تهران بوده اند. روش نمونه گیری در این تحقیق تصادفی ساده بوده و روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته و تایید شدند. نتایج پژوهش نشان دادند که: بین استفاده از اخبار سیاسی با سطح آگاهی سیاسی زنان رابطه وجود دارد. با توجه به مقدار ضریب فی (380/0) میتوان گفت شدت وابستگی استفاده از اخبار سیاسی با سطح آگاهی سیاسی زنان در حد متوسط است. همچنین بین استفاده از نشست های خبری با سطح آگاهی سیاسی زنان رابطه وجود دارد. با توجه به مقدار ضریب فی (206/0) میتوان گفت شدت وابستگی استفاده از نشست های خبری با سطح آگاهی سیاسی زنان در حد کم است. بین استفاده از مصاحبه سیاستمداران با سطح آگاهی سیاسی زنان رابطه وجود دارد. با توجه به مقدار ضریب فی (338/0) میتوان گفت شدت وابستگی استفاده از مصاحبه سیاستمداران با سطح آگاهی سیاسی زنان در حد متوسط است.
المصادر:
Abdollahi, Mohammad (2004). Problems and Barriers and Strategies of Civil Participation of women in Iran. Journal of Sociology. No. 18:63-99.
Aghabakhshi, A. M. Afshari Rad (2004), Dictionary of Political Sciences, Tehran, Chapar , Nokhost , 2004, P.522
Alavi, Parviz (2007). Political Communication, Tehran: Modern Sciences.
Azadi, Khojasteh (1994); Why do you ask about the political problems; Iran Farda , Second Year
Azkia, Ghafari (1998); Sociology of Development; Tehran: Keihan Publication.
Baseri, Ahmad (2009)/. Studying Factors affecting political –social awareness and participation of women from Armed Forces’ families, Women and Family Cultural and Defensive Journal. Fifth year. No. 15, spring.
Bashireh, Hossein (2006); Political Sociology, Role of Social Forces in Political Life; Tehran: Ney Publication. Institute for Humanities and Cultural Studies- www.ensani.ir
Carpini, M. X. & Keeter, S. (1996). What American Knows About Political & Why It
Dadgaran, Seyed Mohammad (2003); Fundamentals of Mass Communication; Tehran: Firoozeh Publication.
Dahl, Robert Alan (1985). Modern political analysis. Hossein Zafarian.
Dominic Strinati (2001). An Introduction to Theories of Popular Culture; translated by Soraya Pak Nazar; Tehran: Gam No.
Economic Perspectives, Vol. 22, No. 2, 2008, pp. 16-155.
George Ritzer (1995); Modern Sociological Theory; translated by Mohsen Salasi , Tehran : Elmi Publication
Ghader Zadeh, Yousefvand (2012). Woman in Development and Politics. Period 10, No. 4, Winter 2012-101.
Giddens Anthony (2010). Sociology. Manouchehr Saboori, Nei Publication.
Gronlund, K., “Political knowledge and the Internet”, Paper Prepared for Presentation at The XIV Tri-annual Conference of the Nordic Political Association (NOPA0, Reykjavik 11-13
Hafezian, Mohammad Hossein (2002). Strategies of increasing political participation of women in Iran and other Islamic countries. Seminar on Political Participation of Women in Islamic Countries. Center for Scientific Research and Middle East Studies
Leeson, T., Peter, “Media Freedom, Political Knowledge and Participation”, Journal of
Long, (Ed), (New York: Plenum Prese, 1981).
Matters? New Haven: Yale University Press.
Millbrath, L., “Political Participation”, in Hand Book of Political Behavior, Vol. 4, S.
Mosalla Nejad, Abbas (2010). Political Culture of Iran. Tehran: Farhang Saba Publication.
Pishgahi Fard, Zahra and Zohdi Gohar Poor, Mohammad (2010). Studying position and role of the women in the Middle East in Political participation, Journal of Women in Society. No. 1: 44-25.
Severin, Werner Joseph (2002);Communication theories: origins, methods, and uses in the mass media.translated by Alireza Dehghan , Tehran ; University of Tehran , Entesharat Institute
Yavari Vesagh. M (2012). Role of Media in Political and Social Awareness. Ghom. Broadcasting Islamic Research Center.
_||_
Abdollahi, Mohammad (2004). Problems and Barriers and Strategies of Civil Participation of women in Iran. Journal of Sociology. No. 18:63-99.
Aghabakhshi, A. M. Afshari Rad (2004), Dictionary of Political Sciences, Tehran, Chapar , Nokhost , 2004, P.522
Alavi, Parviz (2007). Political Communication, Tehran: Modern Sciences.
Azadi, Khojasteh (1994); Why do you ask about the political problems; Iran Farda , Second Year
Azkia, Ghafari (1998); Sociology of Development; Tehran: Keihan Publication.
Baseri, Ahmad (2009)/. Studying Factors affecting political –social awareness and participation of women from Armed Forces’ families, Women and Family Cultural and Defensive Journal. Fifth year. No. 15, spring.
Bashireh, Hossein (2006); Political Sociology, Role of Social Forces in Political Life; Tehran: Ney Publication. Institute for Humanities and Cultural Studies- www.ensani.ir
Carpini, M. X. & Keeter, S. (1996). What American Knows About Political & Why It
Dadgaran, Seyed Mohammad (2003); Fundamentals of Mass Communication; Tehran: Firoozeh Publication.
Dahl, Robert Alan (1985). Modern political analysis. Hossein Zafarian.
Dominic Strinati (2001). An Introduction to Theories of Popular Culture; translated by Soraya Pak Nazar; Tehran: Gam No.
Economic Perspectives, Vol. 22, No. 2, 2008, pp. 16-155.
George Ritzer (1995); Modern Sociological Theory; translated by Mohsen Salasi , Tehran : Elmi Publication
Ghader Zadeh, Yousefvand (2012). Woman in Development and Politics. Period 10, No. 4, Winter 2012-101.
Giddens Anthony (2010). Sociology. Manouchehr Saboori, Nei Publication.
Gronlund, K., “Political knowledge and the Internet”, Paper Prepared for Presentation at The XIV Tri-annual Conference of the Nordic Political Association (NOPA0, Reykjavik 11-13
Hafezian, Mohammad Hossein (2002). Strategies of increasing political participation of women in Iran and other Islamic countries. Seminar on Political Participation of Women in Islamic Countries. Center for Scientific Research and Middle East Studies
Leeson, T., Peter, “Media Freedom, Political Knowledge and Participation”, Journal of
Long, (Ed), (New York: Plenum Prese, 1981).
Matters? New Haven: Yale University Press.
Millbrath, L., “Political Participation”, in Hand Book of Political Behavior, Vol. 4, S.
Mosalla Nejad, Abbas (2010). Political Culture of Iran. Tehran: Farhang Saba Publication.
Pishgahi Fard, Zahra and Zohdi Gohar Poor, Mohammad (2010). Studying position and role of the women in the Middle East in Political participation, Journal of Women in Society. No. 1: 44-25.
Severin, Werner Joseph (2002);Communication theories: origins, methods, and uses in the mass media.translated by Alireza Dehghan , Tehran ; University of Tehran , Entesharat Institute
Yavari Vesagh. M (2012). Role of Media in Political and Social Awareness. Ghom. Broadcasting Islamic Research Center.