مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی - خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تعارض نقش, خانواده, زنان, گراندد تئوری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی در بین زنان معلم ساکن در شهر ساوه است. امروزه اغلب زنان شاغل علاوه بر عهده دار بودن نقش های خانوادگی که از دیرباز منتسب به آنان بوده وظایف شغلی را نیز به عهده می گیرند که به واسطه آن تحت فشارهای عینی و ذهنی قرار گرفته با تعارض نقش مواجه هستند. این پژوهش به روش کیفی و استراتژی گراندد تئوری انجام شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 20 نفر از زنان معلم ساکن در شهر ساوه بوده اند که به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شده و سپس داده های حاصل از آن با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی تحلیل شده اند. یافته ها حاکی از آن است که شرایط علی، تعارض نقش شغلی-خانوادگی در معلمان زن شامل؛ انباشت نقش و محدودیت زمان و انرژی- مشکلات ساختاری اقتصادی- هنجارهای فرهنگی بر جامعه - توانمندی، استقلال و منزلت اجتماعی عامل کاهش فشار نقش می باشد. شرایط زمینه ای و بسترهای کاهش تعارض نقش شغلی- خانوادگی؛ حمایت های قانونی از زنان - آموزش تعاون و همکاری در خانواده - برابری حقوق زنان- رفاه نسبی در جامعه است. شرایط مداخله گر که سهم بسیاری در کاهش تعارض دارد شامل؛ رضایت شغلی - حمایت های سازمانی و دولتی - خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده می باشد. راهبرد معلمان زن در وضعیت تعارض نقش؛ تقسیم کار و همراه نمودن خانواده با گفتمان - مدیریت انرژی و زمان است و نهایتا پیامدهای حاصل از تعارض نقش در بین معلمان زن شاغل؛ بیگانگی از خود و کاهش توسعه انسانی - گسترش آسیب های اجتماعی - کاهش سلامت روان، رفاه و کیفیت زندگی می باشد.
افشانی، سیدعلیرضا؛ هاتفی راد، لیدا (1396)، بررسی عوامل مرتبط با تعارض نقش شغلی- خانوادگی زنان با تأکید برمتغیرهای شغلی و سازمانی، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و هشتم، شماره پیاپی (68)، شماره چهارم، زمستان 1396، ص 1-18 .
بلالی، اسماعیل؛ بختیاری سفر، زهره؛ محمدی، اکرم؛ محققی، حسین (1395)، عوامل مؤثر بر تضاد نقشهای زنان و رابطه آن با تعارضات خانوادگی در شهر همدان، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و هفتم، شماره پیاپی (64)، شماره چهارم، ص 135-117.
دباغی(1400)، زنان دانشگاهی و تعارض کار زندگی، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، دوره 19، شمارة 2، تابستان 1400، ص 241-267.
ذکایی، محمد سعید (1399)، هنر انجام پژوهش کیفی؛ از مسئله یابی تا نگارش، تهران: انتشارات آگاه.
رازقی نصرآباد، حجیه بی بی و حسینی (1398)، مطالعۀ تجربۀ ایفای همزمان نقش شغلی خانوادگی در مادران شاغل دارای فرزند خردسال، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال سی ام، شماره پیاپی (57)، شماره سوم، پاییز 1398، ص 109-134.
رستگار خالد، امیر و عظیمی، هاجر(1393)، بررسی تعارض شغلی / خانوادگی زنان سرپرست خانوار، زن در توسعه و سیاست، دوره 12، شماره 3، ص 425-448.
رستگارخالد، امیر (1383)، کار جنسیت خانواده، تهران: شورای فرهنگی اجتماعی زنان.
رستگارخالد، امیر (1385)، خانواده -کار- جنسیت، انتشارات شورای فرهنگی- اجتماعی زنان.
عریضی، حمید رضا و کلنی، سیمین دخت (1397)، مقایسه تعارض کار-خانواده در گروههای الگوی رفتار کاری در کارکنان شرکت نفت، مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، شمره 16، پاییز و زمستان 97، ص 1- 16.
فتحی پور، پری؛ رسول زاده اقدم، صمد (1396)، بررسی تعارض کار، خانواده- کار در بین زنان شاغل در نهادهای دولتی شهر تبریز، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی، سال نهم، شماره سی و ششم، پائیز 1396، ص 31-48.
ملکیها، مرضیه و باغبان، ایران و فاتحی زاده، مریم و اعتمادی، عذرا (1393)، بررسی اثربخشی مدیریت تعارض کار-خانواده بر رضایت شغلی زنان شاغل دانشگاه اصفهان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره ششم، شماره 19، تابستان 1393، ص110-128.
_||_