دیالکتیک عام و خاص و تغییرات فرهنگی توسعه محور
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
عادل عبدالهی
1
1 - استادیار پژوهشی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
تاريخ الإرسال : 18 الثلاثاء , رمضان, 1438
تاريخ التأكيد : 18 الثلاثاء , رمضان, 1438
تاريخ الإصدار : 22 الأحد , جمادى الأولى, 1438
الکلمات المفتاحية:
فرهنگ محلی,
فرهنگ جهانی,
دیالکتیک عام و خاص,
توسعه,
هورامان,
ملخص المقالة :
در فرایند جهانی شدن در خصوص امکان همزیستی فرهنگ محلی با فرهنگ جهانی نظریهپردازنی نظیر رونالد رابرتسون و آنتونی گیدنز بر دیالکتیک فرهنگ محلی و جهانی تأکید دارند. در این مقاله با الهام از رویکرد مذکور به تحلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی در هورامان پرداخته میشود و پرسشهای محوری این پژوهش عبارتند از؛ آیا در هورامان میتوان از همزیستی و ترکیب فرهنگ جهانی با فرهنگ محلی سخن گفت؟ ساکنان این منطقه در خصوص دیالکتیک فرهنگ محلی با فرهنگ جهانی چطور فکر میکنند؟ و چه برداشتی از رفتارهای عامگرایانه و خاصگرایانه دارند؟ روششناسی این مقاله مبتنی بر روش کیفی است و در گردآوری دادهها از فنون مختلفی از قبیل تاریخ شفاهی، تحلیل محتوا، مشاهده و مصاحبه میدانی استفاده شده است. دادههای جمعاوری شده نیز با استفاده از فنون تحلیل موضوعی و تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تغییر در صنایع دستی هورامان به منظور افزایش فروش و کارایی این محصولات صورت گرفته که از این امر میتوان تحت عنوان احیای امر محلی در چارچوب قواعد جهانی یاد کرد. در همین راستا جوانان هورامانی با بازنمایی فرهنگ محلی در رسانه درصدد تقویت صنعت توریسم و عام شدن فرهنگ محلی هستند. زنان از ورود به فعالیتهای اقتصادی به مثابه رفتاری فرصتآفرین و رهاییبخش تعبیر میکنند. که این عامل جنسیتزدایی در فعالیتهای اقتصادی و اشاعه نسبی ارزشهای جهانی مثل افقی شدن ساختار قدرت در خانواده را بدنبال داشته است. همچنین مردم هورامان با خوانشی محلی از قواعد عام، مثل حفاظت از محیط زیست، دیالکتیک امر خاص و عام را رقم زدهاند و از این طریق زمینههای نهادینه شدن نگرشهای توسعهمحور و عامگرا را فراهم نمودهاند. در چنین شرایطی ضروری است که مصلحان توسعه در برنامهریزیهای خود به بسترهای فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی توجه داشته باشند و با تلفیق متناسب فرهنگ جهانی با فرهنگ محلی مسیر توسعه پایدار را هموار سازند.
المصادر:
ازکیا،مصطفی، وثوقی، منصور و عادل عبدالهی (1392)، جهان- محلی شدن و بازاندیشی در هویت زنان: مطالعه موردی هورامانِ تخت. فصلنامه توسعه روستایی، 5 (2)، صص 22-1.
استوری، جان (1383)، جهانی شدن و فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، مجله ارغنون، شماره 24، صص 317-301.
باومن، زیگمونت(1376)، جهانی شدن بعضی مردم، محلی شدن بعضی دیگر، ترجمهی فرهنگ ارشاد، ماهنامه جامعهی سالم، سال هفتم، شماره 37، اسفند 1376.
بختیاری، رحمان و حسین سلگی (1390). بررسی ریشهشناختی چند فعل هورامی، فصلنامه پژوهش های زبانی، (2) 2، 75-57.
ثلاثی، محسن (1389). جهان ایرانی و ایران جهانی، چاپ ششم، تهران، انتشارات مرکز.
سلیمی، حسین(1386)، نظریه های جهانی شدن، چاپ اول، انتشارات سمت.
گل محمدی، احمد(1381)، جهانی شدن، فرهنگ، هویت، نشر نی، تهران، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی(1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
محمدپور, احمد و مهدی رضایی (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران به شیوه پژوهش زمینهای، مجله جامعه شناسی ایران، (1)
Amsden, A. H. (1994). Why isn't the whole world experimenting with the East Asian model to develop?: Review of the East Asian miracle. World Development, 22(4), 627-633.
Berger, P. L., Berger, B., & Kellner, H. (1973). The homeless mind: Modernization and consciousness.
Denzin, N. K. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23–46.
Deutsch, K. W. (1961). Social mobilization and political development. The American Political Science Review, 55(3), 493–514.
Dunaway, D. K., & Baum, W. K. (1984). Oral history: an interdisciplinary anthology. American Assoc. State Local History.
Durkheim, E. (1997). The division of labor in society. Simon and Schuster.
Escobar, A. (1992). Imagining a post-development era? Critical thought, development
Escobar, A. (1995). Imagining a post-development era. Power of development, 211-227.
Escobar, A. (2000). Beyond the search for a paradigm? Post-development and beyond. Development, 43(4), 11-14.
Frey, J. H., & Fontana, A. (1991). The group interview in social research. The Social Science Journal, 28(2), 175–187.
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity (Cambridge. Polity, 53(83), 245–260.
Harrison, L. E., & Huntington, S. P. (2000). Culture matters: How values shape human progress. Basic Books.
Helve, H. (2001). Reflexivity and changes in attitudes and value structures. Youth, Citizenship and Empowerment, 201–218.
Lerner, D. (1958). The passing of traditional society: Modernizing the Middle East.
Maccoby, E. E., & Maccoby, N. (1954). The interview: A tool of social science. Handbook of Social Psychology, 1, 449–487.
MacKenzie, D. N. (1966). The dialect of Awroman:’(Hawraman-i Luhon)': Grammatical sketch, texts, and vocabulary. Ejnar Munksgaard i komm
Moore, B. (1978). Injustice: The social bases of obedience and revolt. ME Sharpe White Plains, NY.
Page, J. (1994). The East Asian miracle: four lessons for development policy. In NBER Macroeconomics Annual 1994, Volume 9 (pp. 219-282). MIT Press.
Parsons, T. (1991). The social system. Psychology Press.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
Rahnema, M., & Bawtree, V. (1997). The post-development reader. Zed Books.
Robson, C. (2002). The analysis of qualitative data. Blackwell.
Stiglitz, J. E., & Yusuf, S. (Eds.). (2001). Rethinking the East Asian Miracle. World Bank Publications.
Thompson, P. (2000). Oral History. The voice of the past.
vmic.ir
Vosoughi, M., & Abdollahi, A. (2013). A Sociological Study of the Culture of Development in Hawrami Proverbs. IAU International Journal of Social Sciences, 3(3), 23-30.
Webster, A. (1984). Introduction to the Sociology of Development (Vol. 84). Macmillan London.
www.irna.ir
www.salampaveh.ir
_||_
ازکیا،مصطفی، وثوقی، منصور و عادل عبدالهی (1392)، جهان- محلی شدن و بازاندیشی در هویت زنان: مطالعه موردی هورامانِ تخت. فصلنامه توسعه روستایی، 5 (2)، صص 22-1.
استوری، جان (1383)، جهانی شدن و فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، مجله ارغنون، شماره 24، صص 317-301.
باومن، زیگمونت(1376)، جهانی شدن بعضی مردم، محلی شدن بعضی دیگر، ترجمهی فرهنگ ارشاد، ماهنامه جامعهی سالم، سال هفتم، شماره 37، اسفند 1376.
بختیاری، رحمان و حسین سلگی (1390). بررسی ریشهشناختی چند فعل هورامی، فصلنامه پژوهش های زبانی، (2) 2، 75-57.
ثلاثی، محسن (1389). جهان ایرانی و ایران جهانی، چاپ ششم، تهران، انتشارات مرکز.
سلیمی، حسین(1386)، نظریه های جهانی شدن، چاپ اول، انتشارات سمت.
گل محمدی، احمد(1381)، جهانی شدن، فرهنگ، هویت، نشر نی، تهران، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی(1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
محمدپور, احمد و مهدی رضایی (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران به شیوه پژوهش زمینهای، مجله جامعه شناسی ایران، (1)
Amsden, A. H. (1994). Why isn't the whole world experimenting with the East Asian model to develop?: Review of the East Asian miracle. World Development, 22(4), 627-633.
Berger, P. L., Berger, B., & Kellner, H. (1973). The homeless mind: Modernization and consciousness.
Denzin, N. K. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23–46.
Deutsch, K. W. (1961). Social mobilization and political development. The American Political Science Review, 55(3), 493–514.
Dunaway, D. K., & Baum, W. K. (1984). Oral history: an interdisciplinary anthology. American Assoc. State Local History.
Durkheim, E. (1997). The division of labor in society. Simon and Schuster.
Escobar, A. (1992). Imagining a post-development era? Critical thought, development
Escobar, A. (1995). Imagining a post-development era. Power of development, 211-227.
Escobar, A. (2000). Beyond the search for a paradigm? Post-development and beyond. Development, 43(4), 11-14.
Frey, J. H., & Fontana, A. (1991). The group interview in social research. The Social Science Journal, 28(2), 175–187.
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity (Cambridge. Polity, 53(83), 245–260.
Harrison, L. E., & Huntington, S. P. (2000). Culture matters: How values shape human progress. Basic Books.
Helve, H. (2001). Reflexivity and changes in attitudes and value structures. Youth, Citizenship and Empowerment, 201–218.
Lerner, D. (1958). The passing of traditional society: Modernizing the Middle East.
Maccoby, E. E., & Maccoby, N. (1954). The interview: A tool of social science. Handbook of Social Psychology, 1, 449–487.
MacKenzie, D. N. (1966). The dialect of Awroman:’(Hawraman-i Luhon)': Grammatical sketch, texts, and vocabulary. Ejnar Munksgaard i komm
Moore, B. (1978). Injustice: The social bases of obedience and revolt. ME Sharpe White Plains, NY.
Page, J. (1994). The East Asian miracle: four lessons for development policy. In NBER Macroeconomics Annual 1994, Volume 9 (pp. 219-282). MIT Press.
Parsons, T. (1991). The social system. Psychology Press.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
Rahnema, M., & Bawtree, V. (1997). The post-development reader. Zed Books.
Robson, C. (2002). The analysis of qualitative data. Blackwell.
Stiglitz, J. E., & Yusuf, S. (Eds.). (2001). Rethinking the East Asian Miracle. World Bank Publications.
Thompson, P. (2000). Oral History. The voice of the past.
vmic.ir
Vosoughi, M., & Abdollahi, A. (2013). A Sociological Study of the Culture of Development in Hawrami Proverbs. IAU International Journal of Social Sciences, 3(3), 23-30.
Webster, A. (1984). Introduction to the Sociology of Development (Vol. 84). Macmillan London.
www.irna.ir
www.salampaveh.ir