شناسایی مولفهها و شاخصهای الگوی ارتقاء توسعه اجتماعی با رویکرد روابط عمومی و اعتبار سنجی الگو در شرکتهای صنعتی شهرستان اشتهارد
الموضوعات : Journal of Iranian Social Development Studies
زهره غضنفری
1
,
معصومه رشاد
2
,
رزیتا سپهرنیا
3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - استاد یار گروه جامعه شناسی ،دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ،روابط بین الملل ،رودهن ،ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارتقاء توسعه اجتماعی, روابط عمومی, شرکتهای صنعتی,
ملخص المقالة :
بيتوجهي به مساله توسعه اجتماعي به تضعيف بنيانهای اجتماعي، درهمشدگي و افزايش آسيبهای اجتماعي ميانجامد و منجر به وادادگي اجتماعي شده و ساختارهای بومي را از هم ميگسلد. هدف پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای الگوی ارتقاء توسعه اجتماعی با رویکرد روابط عمومی و اعتبارسنجی الگو در شرکتهای صنعتی شهرستان اشتهارد میباشد. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و جهت تحلیل دادهها از روش کدگذاری و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نمونه آماری بخش کیفی 10 خبره توسعه اجتماعی و روابط عمومی بوده و در بخش کمی کارکنان و مدیران صنایع و مشاوران 800 شرکت فعال در شرکتهای صنعتی شهرستان اشتهارد بوده که 280 نفر به صورت تصادفی ساده تعیین شدند. گردآوری دادهها توسط ابزار مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته انجام شده و روایی محتوا توسط روش دلفی خبرگان و روایی سازه توسط تحلیل عاملی تاییدی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 0.97 و پایایی ترکیبی 0.75 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در قسمت کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از مدلیابیمعادلاتساختاری جهت تحلیل مسیر و اعتبار سنجی الگو با نرمافزار smart pls انجام شد. نتایج نشان داد در این الگو، 5 مؤلفه ارتقا توسعه اجتماعی (زمینه سازی بروز عدالت، امنیت بخشی، بروز اخلاق اجتماعی، شکلگیری رفاه اجتماعی، 5-شکلگیری سرمایه اجتماعی ) و 20شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسیده است. حوزه روابط عمومی با ضریب 65 درصد تاثیر معناداری بر ارتقا توسعه اجتماعی دارد. در اثرگذاری به ترتیب اولویت: نیازسنجی؛ شفافسازی؛ اطلاعرسانی؛ آگاهیبخشی و توانمندسازی اثرگذار میباشند.
