طراحی الگوی تبیین مولفههای گرایش به شبکههای اجتماعی با روش فراترکیب
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانغلامرضا تاج بخش 1 , امین گودرزی 2 , محمد سمیعیانی 3
1 - دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران.
2 - دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه انتظامی امین، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی, فراترکیب, فرصتها, تهدیدات,
ملخص المقالة :
با توجه به حضور گستردهی شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای تلفن همراه در خانوادهها و استفادهی روز افزون اعضای خانواده از این آن، این مقاله پژوهشی در صدد طراحی الگوی تبیین مؤلفههای گرایش به شبکههای اجتماعی است. جمعیت مورد مطالعهی پژوهش را تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش شامل میشود. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سوالات پژوهش، جستجویی نظامند بر اساس کلیدوازههای مرتبط، شبکههای اجتماعی، اینترنت ، فضای مجازی از پایگاههای داده که شامل تمامی نشریات علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی از سالهای 1388 تا سال 1396 صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی 36 مقاله از 72 مقالهی اولیه پژوهشگران 8 بعد را به عنوان ابعاد اصلی گرایش به شبکههای اجتماعی که در پژوهشهای مختلف داخلی در سالهای 1388 تا اواخر 1396 به آن اشاره شد؛ شناسایی کردهاند. بر اساس این ابعاد مدل یکپارچه نهایی ارایه و اعتبار سنجی شده است. این مقاله با شناسایی تمامی ابعاد گرایش به شبکههای اجتماعی در منابع موجود در سالهای 1388 تا اواخر 1396 میتواند به عنوان مبنایی برای شناسایی علل گرایش به شبکههای اجتماعی در ایران برای محققین و سایر گروهها، همچون برنامهریزان و مدیران دولتی جهت آموزش جامعه قرار گیرد.