تحلیل عوامل جامعه شناختی بازار بر گردشگری پایدار(مورد مطالعه: شهر بوشهر)
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
غلامرضا جعفری نیا
1
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
تاريخ الإرسال : 08 السبت , ربيع الأول, 1445
تاريخ التأكيد : 09 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1445
تاريخ الإصدار : 12 الجمعة , ربيع الثاني, 1445
الکلمات المفتاحية:
جامعه شناختی,
گردشگری,
شهر بوشهر,
توسعه پایدار,
بازار,
ملخص المقالة :
گردشگری مقوله ای است که از دیرباز با اشکال خاص خود در جوامع انسانی وجود داشته و تدریجاً، طی مراحل تاریخی سیر تکاملی خود را تا عصر حاضر پیموده است.. هدف از تحقیق حاضر تحلیل عوامل جامعه شناختی بازار بر گردشگری پایدار با تاکید بر جذب توریسم تجاری در شهر بوشهر می باشد. جامعه آماری مربوط به این پژوهش شامل کلیه شهروندان دارای سن بالاتر از 18 سال و کمتر از 60 سال شهر بوشهر و همچنین ارگانهای فعال در زمینه گردشگری و توریسم در سال 1402 می باشد که تعداد شهروندان طبق آخرین سرشماری نفوس مسکن جمعیت شهر بوشهر 275678 نفر می باشند (سامانه آمار نفوس مسکن، 1402).نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 381 نفر بوده که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق به لحاظ ماهیت توصیفی - همبستگی است و ازلحاظ هدف کاربردی میباشد و برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS و آزمون فرضیه ها با روش معادلات ساختاری موجود در نرمافزار SmartPLS انجام شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عوامل موثر بر گردشگری پایدار در شهر بوشهر به لحاظ بررسی نظری مورد تایید قرار گرفته است و ضریب رگرسیونی استاندارد شده تأثیر عوامل جامعه شناختی بازار بر گردشگری در شهر بوشهر بهعنوان متغیر وابسته برابر با 141/0 میباشد. مقدار ضریب تعیین ( ) برای متغیر تاثیرگذاری عوامل جامعه شناختی بازار بر گردشگری پایدار در شهر بوشهر و مولفه های آن برابر با 177/0 می باشد و همچنین مقادیر t مربوط به متغیرها و مؤلفهها بیش از مقدار پایه و استاندارد 96/1 میباشد و در سطح 05/0 معنی دار میباشد و با توجه به مقادیر R2 قابل ذکر است که در بین متغیرها بیشترین تأثیر مربوط به بازار تجاری و فروشگاه هااز مؤلفههای عوامل جامعه شناختی بازار و کمترین تأثیر مربوط به توان جمعیتی است.
المصادر:
اشرفزاده، محمدرضا.، مددی، حسین.، خادمی، نسترن و بنیادی، صدیقه، (1389)، ارزیابی آثار محیطزیستی پروژههای گردشگری ساحلی (مطالعه موردی: شهر جهانگردی بینالمللی خلیجفارس). پژوهشهای محیط زیست، 1 (1)
بوذری، سیما.، خلیفه، ابراهیم و بابکینژاد، مجتبی، (1392)، تبیین نقش بازار بزرگ تهران در توسعه گردشگری شهری تهران، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، 10 (38): 80-63
توکلی، بابک. و ثابترفتار، کریم، (1382)، ارزیابی آثار توسعه جاده کنارگذر انزلی، مجله محیطشناسی، شماره 32
حیدری چیانه، ر؛ و همکاران. (1391). تحلیلی بر نظام آموزش عالی گردشگری در ایران مبتنی بر مدل سوات. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول، شماره 1،
عباسی، مریم.، حسینی، سیدعماد و برومند، محمدرضا، (1394)، بررسی عوامل و موانع اثرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
غفاری، ﻫ، و دیگری. (1381). صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185 و 186،
غفاری، هادی و مولایی، محمدعلی، (1381)، صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185 و 186
Alvarez-Sousa, A, (2018), The Problems of Tourist Sustainability in Cultural Cities: Socio-Political Perceptions and Interests Management, Sustainabilit, 10(2),
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. The World Economic Forum. http://www.weforum.org
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. The World Economic Forum. http://www.weforum.org/.
Wilkinson, P. (2019). Caribbean cruise tourism: delusion? illusion? Tourism Geographies, 1,
Zhuang, X., Yao, Y., Li, L, (2019), Sociocultural Impacts of Tourism on Residents of World Cultural Heritage Sites in China, Sustainability, 11(3)
_||_
اشرفزاده، محمدرضا.، مددی، حسین.، خادمی، نسترن و بنیادی، صدیقه، (1389)، ارزیابی آثار محیطزیستی پروژههای گردشگری ساحلی (مطالعه موردی: شهر جهانگردی بینالمللی خلیجفارس). پژوهشهای محیط زیست، 1 (1)
بوذری، سیما.، خلیفه، ابراهیم و بابکینژاد، مجتبی، (1392)، تبیین نقش بازار بزرگ تهران در توسعه گردشگری شهری تهران، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، 10 (38): 80-63
توکلی، بابک. و ثابترفتار، کریم، (1382)، ارزیابی آثار توسعه جاده کنارگذر انزلی، مجله محیطشناسی، شماره 32
حیدری چیانه، ر؛ و همکاران. (1391). تحلیلی بر نظام آموزش عالی گردشگری در ایران مبتنی بر مدل سوات. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول، شماره 1،
عباسی، مریم.، حسینی، سیدعماد و برومند، محمدرضا، (1394)، بررسی عوامل و موانع اثرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
غفاری، ﻫ، و دیگری. (1381). صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185 و 186،
غفاری، هادی و مولایی، محمدعلی، (1381)، صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185 و 186
Alvarez-Sousa, A, (2018), The Problems of Tourist Sustainability in Cultural Cities: Socio-Political Perceptions and Interests Management, Sustainabilit, 10(2),
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. The World Economic Forum. http://www.weforum.org
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. The World Economic Forum. http://www.weforum.org/.
Wilkinson, P. (2019). Caribbean cruise tourism: delusion? illusion? Tourism Geographies, 1,
Zhuang, X., Yao, Y., Li, L, (2019), Sociocultural Impacts of Tourism on Residents of World Cultural Heritage Sites in China, Sustainability, 11(3)