مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ، تهران ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، پیام نور تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: خانواده, زنان, گراندد تئوری, تعارض نقش,
ملخص المقالة :
اغلب زنان شاغل علاوه بر عهده دار بودن نقش های خانوادگی که از دیرباز منتسب به آنان بوده بواسطه عوامل بیشمار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همزمان وظایف شغلی را نیز به عهده میگیرند این پژوهش با روش کیفی و استراتژی گراندد تئوری به دنبال شناسایی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 20 نفر از زنان معلم ساکن در شهر ساوه بوده اند که به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شده . یافته ها حاکی از آن است که شرایط علی، تعارض نقش شغلی-خانوادگی در معلمان زن شامل؛ انباشت نقش و محدودیت زمان و انرژی مشکلات ساختاری اقتصادی هنجارهای فرهنگی بر جامعه توانمندی، استقلال و منزلت اجتماعی عامل کاهش فشار نقش می باشد. شرایط زمینه ای و بسترهای کاهش تعارض نقش شغلی-خانوادگی؛ حمایت های قانونی از زنان آموزش تعاون و همکاری در خانواده برابری حقوق زنان رفاه نسبی در جامعه است. شرایط مداخله گر که سهم بسیاری در کاهش تعارض دارد شامل؛ رضایت شغلی حمایت های سازمانی و دولتی خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده می باشد. راهبرد معلمان زن در وضعیت تعارض نقش؛ تقسیم کار و همراه نمودن خانواده با گفتمان مدیریت انرژی و زمان است و نهایتا پیامدهای حاصل از تعارض نقش در بین معلمان زن شاغل؛ بیگانگی از خود و کاهش توسعه انسانی گسترش آسیب های اجتماعی کاهش سلامت روان، رفاه و کیفیت زندگی می باشد.
_||_