تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانحسین ترابی 1 , فریدون آزما 2 , پرویز سعیدی 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آبادکتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: دلفی فازی, هوش اجتماعی, تحلیل سلسله مراتبی, کارآفرینی اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی بوده است که از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 39 نفر از اساتید دانشگاهی و مدیران عالی سازمان تامین اجتماعی استانهای شمالی میباشند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. همچنین در مرحله کمی جامعه آماری را کارشناسان سازمان تامین اجتماعی استانهای شمالی تشکیل میدهند که تعداد آنان 1000 نفر میباشد که برای تعیین حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 278 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای شناسایی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی با تاکید هوش اجتماعی از روش دلفی فازی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها عبارتند از: مصاحبه، اسناد و مدارک و پرسشنامه که نتایج تحقیق نشان داد چهار بعد اصلی: مهارتهای اجتماعی- پردازش اطلاعات اجتماعی- مطلوبیت اجتماعی و آگاهی اجتماعی و 17 مؤلفه، به عنوان مهمترین مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی مبتنی بر هوش اجتماعی شناسایی شده است، همچنین برای برازش الگو از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای رتبهبندی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده که به ترتیب شاخص مهارتهای اجتماعی با امتیاز 472/0، آگاهی اجتماعی با امتیاز 256/0، پردازش اطلاعات اجتماعی با امتیاز 164/0 و مطلوبیت اجتماعی با امتیاز 108/0 دارای اولویت میباشند.
_||_