شناسایی انگیزههای موثر بر مشارکت سرمایهگذاران در تأمین مالی جمعی برای نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی: طرح «نذر جمعی»)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانعلی اصغر سعدآبادی 1 , فاطمه جعفریان 2 , زهره رحیمی راد 3
1 - استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسوول).
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دکتری تخصصی سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه مازندارن، مازندران، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری اجتماعی, تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهدا, مشارکت اجتماعی, انگیزهها, سرمایهگذاران,
ملخص المقالة :
زمینهی موضوعی: کشف انگیزههای تصمیمگیری سرمایهگذاران، همواره یکی از اساسیترین مباحث حوزهی کسبوکار است. شناسایی انگیزههای موثر بر مشارکت سرمایهگذاران در تامین مالی جمعی به کارآفرینان و سیاستگذاران کمک میکند تا با استفاده از انگیزههای مشخصشده؛ تعداد تأمین مالیهای جمعی را افزایش دهند. هدف پژوهش: هدف از این پژوهش شناسایی انگیزههایی که است که موجب ترغیب سرمایهگذاران به مشارکت در فرایند تأمین مالی جمعی میباشد. تأمین مالی جمعی، بهعنوان راهحلی برای مشکل تأمین مالی کسبوکارهای اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی با کمکهای کم از تعداد بسیاری از افراد، معرفی میشود. روش پژوهش: در ابتدا با استفاده از ادبیات و مصاحبهی نیمهساختاریافته با مشارکتکنندگان؛ انگیزههای متناسب با ایران استخراج شد. در ادامه از طریق اقدام پژوهی، مطالعهیموردی انجام شده توسط مرکز سلام در ماه محرم به منظور تطبیق انگیزهها مورد بررسی قرارگرفت. یافتهها: انگیزههای مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در دو سطح شخصیتی و اجتماعی دستهبندی و در مجموع 13 انگیزه بهعنوان انگیزههای مؤثر بر سرمایهگذاران برای مشارکت در طرحهای تأمین مالی اجتماعی بدون بازده ملموس، معرفی شد. نتیجهگیری: بنابر نتایج مطالعات، درک جامع از نحوهی اتخاذ تصمیمهای سرمایهگذاری، به بنیانگذاران کمک میکند تا با ارائهی تمام اطلاعات به سرمایهگذاران بالقوه، نرخ موفقیت را افزایش دهند. بنابراین این پژوهش با ارائهی انگیزههای مؤثر بر مشارکت سرمایهگذاران، به غنیشدن ادبیات در حوزهی تأمین مالی جمعی در نوآوری اجتماعی منجر خواهد شد.
_||_