عوامل اجتماعی موثر بر ارتقای نقش سازمانی (مورد مطالعه: زنان شاغل دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمعصومه عبدالوهابی 1 , علی روشنایی 2 , امید علی احمدی 3 , حسین جمالی آشتیانی 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی رشته جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
2 - استادیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
4 - استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
الکلمات المفتاحية: تعارض نقش, عوامل اجتماعی, ارتقای شغلی, زنان شاغل, نقش سازمانی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی موثر بر ارتقای نقش سازمانی زنان شاغل می باشد. چهارچوب نظری پژوهش، با تلفیقی از نظریه های ساختاربندی گیدنز، مبادله اجتماعی، نظریه های فمینسیتی و تعارض نقش، مدلی برای تبیین دگرگونی در سازمان، انگیزه های ارتقای نقش، و جایگاه زنان در هرم نقش سازمانی ارایه نموده است. روش پژوهش تبیینی و جامعه آماری دربرگیرنده زنان شاغل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی براساس فرمول کوکران 150 محاسبه شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و به کمک نرم افزار پردازش گردید. یافته ها نشان داد زنان در سطوح بالای سازمان حضور ندارند و به رغم فراهم شدن فرصت حضور آنها در سطوح میانی در طول خدمت این رشد کمتر از 5 درصد است. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد از میان متغیرهای مختلف، تعداد الگوهای زنان موفق، حمایت سازمان، سرایت نقش به ترتیب دارای قوی ترین همبستگی با متغیر تابع هستند. در تحلیل رگرسیون چندمتغیره، متغیرهای رضایت شغلی، حمایت سازمان، تعداد الگوهای زنان موفق، سرایت نقش و شرایط استخدامی معنادار هستند و اثر خالص متغیر رضایت شغلی بر ارتقای رتبه زنان شاغل بیش از دیگر متغیرهای مستقل می باشد. رگرسیون چند متغیره توانست در مجموع 41 درصد از واریانس ارتقای شغلی زنان را تبیین نماید. بنابراین، یافته ها چارچوب نظری را تایید نموده و با آن متناسب می باشند.
_||_