ارزیابی و تحلیل توزیع فضایی شاخص های توسعه آموزشی (مطالعه موردی: شهرستان های استان سیستان و بلوچستان)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانحمیدرضا رخشانی نسب 1 , امیرحمزه شهبازی 2 , حسین بخشانی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 - دانشگاه سیستان و بلوچستان
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه, شاخصهای آموزشی, عدالت آموزشی, توسعه آموزشی,
ملخص المقالة :
با توجه به ضرورت توسعه یکپارچهی ناحیهای مطالعه و تحلیل شاخص های آموزشی یکی از مؤثرترین ابزارها جهت برنامهریزی محسوب میشود. شاخص آموزشی بدون شک یکی از مهمترین مؤلفهها جهت اختصاص امکانات برابر در سطح ناحیهای است. خدمات آموزشی در سطح استان سیستان و بلوچستان به صورت یکسان توزیع نشده به طوری که اختلاف بسیاری بین شهرستانهای استان از نظر شاخصهای آموزشی وجود دارد، بدین منظور پژوهش حاضر با رویکرد عدالت آموزشی به بررسی توزیع شاخصهای آموزشی در سطح استان پرداخته است، روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است که ابتدا با توجه به سالنامه آماری سال 1395 شاخصهای توسعه آموزشی محاسبه شده و سپس مطابق با روش آراس(ARAS)، ابتدا ماتریس اولیه تشکیل داده شد و در مرحله بعد دادهها نرمال شده و با روش آنتروپی شانون وزن دهی شده و در نهایت ایدهآل هر ماتریس جداگانه محاسبه شده و شهرستانهای استان با توجه به شاخصهای بیست و دوگانه توسعه آموزشی رتبهبندی شدند. نتایج تحقیق نشان دادکه شهرستانهای نیمروز با 0/82 و هامون با0/73 از نظر شاخصهای آموزشی توسعه یافته و شهرستانهای ایرانشهر، زابل، زهک، فنوج، کنارک، نیک شهر، هیرمند، میرجاوه نیمه توسعه یافته به بالا هستندو شهرستانهای زاهدان، دلگان، مهرستان، خاش، سراوان، سیب وسوران و قصرقند نیمه توسعه یافته رو به پایین و شهرستانهای سرباز و چابهار توسعه نیافته محسوب میشوند.
_||_