نقش وسایل ارتباط جمعی در مشارکت اجتماعی دانشجویان رشتههای جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای شهر تهران
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی
الکلمات المفتاحية: وسایل ارتباط جمعی, دانشجویان رشتههای جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی, مشارکت اجتماعی, شبکه های اجتماعی, تلویزیون,
ملخص المقالة :
مشارکت اجتماعی یکی از نیازهای اجتماعی انسان و ضامن بقاء حیات فردی و اجتماعی در جوامع است. مشارکت اجتماعی نه تنها عامل تقویت همبستگی در شبکههای اجتماعی است و به توسعه نهادهای مدنی و دموکراتیک میانجامد، بلکه میزان این مشارکتها بیانگر سطح توسعه یافتگی جوامع به حساب میآید. به صورتی که امروزه به مشارکت به عنوان مولفه اساسی و تفکیک ناپذیر توسعه نگریسته میشود. در این راستا وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از مهمترین وسایل ایجاد تغییرات در جوامع بشری، روند مشارکت اجتماعی را که از عناصر توسعه اجتماعی است تسریع مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی، از جمله تلویزیون و شبکههای اجتماعی مجازی در مشارکت اجتماعی دانشجویان رشتههای جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و واحد تهران مرکزی میباشد. روش پژوهش پیمایش است که در آن پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه، اقدام به بررسی موضوع کرده است. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری سهمیهای است که شکلی از نمونهگیری طبقهای متناسب به شمار میآید و حجم نمونه 294 نفر از دانشجویان فوقالذکر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری میباشد. نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از تلویزیون و شبکه های اجتماعی برای مشارکت اجتماعی بسیار ناچیز است . در مورد میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود ندارد. مشارکت اجتماعی دانشجویان متاهل بیشتر از دانشجویان مجرد است و با افزایش سن، بیشتر هم میشود. در ضمن گروههای جامعه شناسی مشارکت بیشتری نسبت به گروههای علوم ارتباطات اجتماعی دارند.
_||_