بررسی آثار ونقش دوره های آموزش غیر رسمی در توسعه پایدار روستایی مطالعه موردی: دهستان احمدآباد بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - عضو هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (معاونت پژوهش و فناوری)
الکلمات المفتاحية: آثار اجتماعی, توسعه پایدار روستایی, آثار زیست محیطی, آثار اقتصادی, آموزش غیر رسمی,
ملخص المقالة :
رسیدن به توسعه پایدار روستایی ، بدون تغییر نگرش و تحول فکری و فرهنگی در کشور امکان پذیر نخواهد شد، مگر اینکه آموزشهای همه جانبه در حوزههای مختلف مشاغل موجود در روستاها و همینطور سبکهای مختلف فرآیند آموزش در جهت توسعه نیروی انسانی فراهم گردد. از طرفی نیز موقعیتهای فراگیر آن به خوبی تشخیص داده شود و هماهنگیهای لازم بین آموزشهای رسمی و غیر رسمی که به عنوان دو جزء اصلی و زمینهساز یادگیری و توسعه محسوب می شوند انجام پذیرد. هدف پژوهش حاضر در این تحقیق، بررسی آثار و نقش دورههای آموزش غیر رسمی در توسعه پایدار مناطق روسـتایی دهستان احمد آباد از توابع شهرستان تکاب است. روش تحقیق در این پژوهش از ترکیب روشهای اسنادی و پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از تکنیک مصاحبه حضوری مستقیم و تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق ساکنان شش روستای دهستان احمد آباد، بر حسب قواعد نمونهگیری تصادفی انجام پذیرفته است. برای تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها از آزمونهای t تک نمونهای و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتـایج تحقیقات نـشان میدهد در مدل برازش رگرسیونی، ضریب تعیین برابر با (0.843)، و در سطح 99 درصد معنادار بوده است که نشاندهندهی تاثیر مثبت آموزشهای غیر رسمی بر ابعاد متغیرهای مستقل تحقیق میباشد. مقادیر ß در ابعاد اقتصادی (776)، اجتماعی (0.177)، زیست محیطی (0.058) میباشد.
_||_