نقش مدیریت و استراتژی گرایش به بازار و ریسک شرکت های بورسی بر کارآفرینی و توسعه اجتماعی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانکاوه آذین فر 1 , سید رضا حسینی 2 , ایمان داداشی 3 , رضا فلاح 4
1 - استادیار، دکترای تخصصی حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دکترای تخصصی حسابداری، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
3 - استادیار، دکترای تخصصی، حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
4 - Accounting, Chalous Branch of Azad Univerاستادیار، دکترای تخصصی، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایرانsity, Chalous, Iran
الکلمات المفتاحية: گرایش به بازار, کارآفرینی, توسعه اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه با توجه به تغییرات شگرف در محیط خارجی، سازمان ها در موقعیت هایی قرار میگیرند که مجبور به استفاده از گرایشهای مختلفی از جمله گرایش به فعالیت های کارآفرینانه و بازار در اجتماع براساس ابعاد مختلف تاثیرگذار بر آن هستند. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت و استراتژی گرایش به بازار و ریسک شرکت های بورسی بر کارآفرینی و توسعه اجتماعی، براساس دادههای 147 شرکت طی دوره 8 ساله بین سالهای 1390 تا 1397 پرداخته شده است. به منظور بررسی فرضیه پژوهش از مدلهای رگرسیونی خطی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار 8 Eviews استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در گروه پژوهشهای توصیفی- پس رویدادی قرار دارد. یافتههای فرضیههای اول نشان میدهد که گرایش به بازار شرکتها دارای رابطه مثبت و معناداری با ریسک سیستماتیک شرکتها میباشد و این در حالی است که این ارتباط برای ریسک غیرسیستماتیک منفی و معنادار به دست آمده است. نتایج به دست آمده در فرضیه دوم نشان میدهد که رابطه مثبت و معناداری بین گرایش به کارآفرینی با ریسک سیستماتیک، ریسک غیرسیستماتیک و بازده غیرعادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته است. ضمن اینکه رابطه ای بین گرایش به بازار و بازده غیرعادی شرکتها به دست نیامده است.
_||_