ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دکترای مدیریت، مدیر روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: بازاریابی شبکه ای, سرمایه کالبدی, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, سرمایه فکری,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM می باشد. با توجه به هدف کلی تحقیق، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل 6900 نفر از بازاریابان و فعالان حوزه بازاریابی شبکه ای در شهر تهران است. در این پژوهش با توجه به جدول مورگان تعداد 367 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب گردید.ابزار بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه استاندارد سنجش سرمایه فکری بونتیس (2004) شامل 37 سؤال و سه سوال مرتبط با بازاریابی شبکه ای بوده است. با توجه به استاندارد بودن این پرسشنامه تنها به روایی صوری اکتفا شده است. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای پرسشنامه با اجرا روی نمونه 30 نفری، میزان پایایی کرونباخ در پرسشنامه سنجش سرمایه فکری در حد (899/0) محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان می دهد، مولفه های اصلی سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای شامل سرمایه کالبدی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری می باشد. در ضمن نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نشان می دهد مهمترین مولفه های اثرگذار بر توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای در حالت وضعیت مطلوب در بعد سرمایه انسانی با ضریب مسیر 0.89 در جایگاه نخست، سرمایه ساختاری با ضریب مسیر 0.74 در جایگاه دوم و در نهایت سرمایه فیزیکی با ضریب مسیر 0.68 در جایگاه سوم قرار دارد.
_||_