فضاهای تجاری در فرآیند توسعه: بررسی تطبیقی تجربه خرید مشتریان از مگامالها و مغازههای محلی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانناصر پوررضا کریم سرا 1 , حسین دهقان 2
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: تعامل اجتماعی, شبکه اجتماعی, مگامال, توسعه شهری, مغازههای محلی,
ملخص المقالة :
امروزه فضا های تجاری بخشی از فضاهای شهری به شمار میروند که علاوه بر کارکردهای اقتصادی، به مثابه عرصه ای برای ملاقات و گفتگو در راستای اهداف شهرهای انسان محور مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفتهاند. در این مقاله نقش این فضاها در فرآیند توسعه مورد واکاوی قرار گرفته و به بررسی تطبیقی تجربه خرید مشتریان از مگامالها به عنوان یکی از مظاهر توسعه و مغازههای محلی پرداخته شده است. نمونة آماری تحقیق حاضر 416 نفر است که از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازههای محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه گیری انتخاب شدهاند. سه مگامال و مجتمع تجاری مورد بررسی، عبارتند از: مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه 1، مگامال اکباتان در منطقه5 و مجتمع تجاری کیان در منطقه17. همچنین انتخاب پاسخگویان در مراکز خرید و مغازه های محلی با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک و با در نظر گرفتن ترکیب سنی و جنسی انجام شده و دریافت اطلاعات از آنها از طریق مصاحبه صورت گرفته است. نتایج آزمون t مستقل نشان میدهد مراجعهکنندگان به مگامال و مجتمع های تجاری با میانگین 4/14 بیشتر از مراجعهکنندگان به مغازههای محلی با میانگین 6/12، مکان مراجعه خود را برای به وجود آوردن شبکه ارتباطی مناسب می دانند. همچنین بین میزان مراجعه به مگامال با ضریب همبستگی 251/0 با مگامال به عنوان به وجود آورنده شبکه رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر اعتماد به فروشندگان در مراجعهکنندگان به مگامال و مجتمع های تجاری با میانگین 85/2 بیشتر از مراجعهکنندگان به مغازههای محلی با میانگین 45/1 است.
_||_