تحلیل جامعه شناختی فرایند شکل گیری گروه های مرجع نوین و تاثیر آن ها بر شکل گیری اخلاق شهروندی ایران در سه دهة اخیر مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات 99
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمعصومه باشی 1 , سیف اله سیف اللهی 2 , نیر پیراهری 3
1 - جامعه شناسی، علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - جامعه شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية: فضای مجازی, رسانه های جمعی, اخلاق شهروندی, گروه های مرجع نوین, عوامل درون و برون جامعه,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی فرایند شکل گیری گروه های مرجع نوین و تاثیر آن ها بر شکل گیری اخلاق شهروندی ایران در سه دهة اخیر در سال تحصیلی 99-98 به اجرا درآمد. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران بود. چارچوب نظری تلفیقی از نظریه های دورکیم، پارسونز، هابرماس، والرشتاین، گیدنز، سیف اللهی و مرتون بود. روش پیمایشی، تکنیک پرسشنامه محقق ساخته، نمونه گیری خوشه ای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران(369 نفر) بود. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با نرم افزارamos انجام شد.نتایج آزمون همبستگی پیرسون تاثیر مثبت و معنادار عوامل برون جامعه، درون جامعه و رسانه های جمعی را بر شکل گیری گروه های مرجع نوین تایید کرد. نتایج تحلیل مسیر تاثیر مثبت و معنادار فضای مجازی را بر شکل گیری گروه های مرجع نوین تایید کرد و بیشترین تاثیر این فضا مربوط به اینستاگرام بر سلبریتی ها به عنوان گروه مرجع نوین بود. همچنین نتایج تحلیل مسیر تاثیر مثبت و معنادار گروه های مرجع نوین بر شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران را تایید کرد. بیشترین تاثیر نیز بر روی شاخص های احترام به دیگران، مسئولیت پذیری و پذیرش انتقاد به دست آمد.
_||_