بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارت های اجتماعی –توسعه ای نوجوانان شهر شهرضا
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمنصور حقیقتیان 1 , زینب متقی 2 , رضا اسماعیلی 3
1 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - دانشجوی دکترا، گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
(نویسنده مسئول)
3 - گروه مطالعات فرهنگی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: نظارت بر امور فرزندان, رابطه والدین با فرزندان, سرمایه اجتماعی, مهارت های اجتماعی, ساختار خانواده,
ملخص المقالة :
توسعه اجتماعی مستلزم وجود مهارت های اجتماعی گوناگون در بین افراد جامعه می باشد واین مهارت ها می تواند در افزایش بهره وری کار و مقابله افراد با آسیبهای اجتماعی و پیشگیری آنها نقش بسزایی داشته باشند. با توجه به پیچیدگی های روزافزون دنیای معاصر، کسب مهارت اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی نوجوانان بازی می کند. از طرف دیگر، نقش والدین در تربیت و جامعه پذیری فرزندان و آموزش مهارت ها به آنها، هنوز قابل توجه است. . از دیدگاه جیمز کلمن در باره سرمایه اجتماعی و نظرات پییر بوردیو در باره سرمایه فرهنگی به عنوان مبانی نظری استفاده شد. این تحقیق با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام دانش اموزان شهر شهرضا در مقطع ابتدایی و متوسطه اول می شد که از آنها با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 383 دانش آموز ابتدایی در بازه سنی ( 14-11 ) به روش نمونهگیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه از اعتبار صوری برخودار بود و آلفای پایایی برای سرمایه اجتماعی والدین برابر 78/0 و برای مهارت های اجتماعی دانش اموزان برابر 89/0بود. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه بین ساختار خانواده (r=0.31 (، رابطه والدین با فرزندان (r=0.38 ( ، نظارت والدین بر رفتار فرزندان (r=0.30 (، و مشارکت والدین در امور فرزندان (r=0.52) با مهارت های اجتماعی رابطه ای معنادار بود. تحلیل رگرسیون نشان داد مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین توانست 31 درصد تغیرات مهارت اجتماعی دانش آموزان را تبیین کند.
_||_