تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانسپیده گلیجانی مقدم 1 , کامران kamran 2 , نادرقلی قورچیان 3 , امیر حسین محمد داودی 4
1 - گروه مدیریت آموزش عالی،دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاداسلامی علوم و تحقیقات تهران
2 - معاون دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه, تراز جهانی, هوشمندترسازی,
ملخص المقالة :
در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی، پاسخگو، تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم می کند که منجر به تجزیه و تحلیل و بهبود آموزش و محیط یادگیری می شود. از این رو در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی در دانشگاه ها پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای تحلیل محتوی موضعی و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج ابعاد، مولفه ها و شاخص های هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های مرحله کیفی و بر اساس داده های آن -که 175 پرسشنامه معتبر بود- به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی دارای 5 بعُد و 29 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ فناوری های هوشمندتر، شایستگی هوشمندتر، فرایندهای هوشمندتر، استاندارهای ممتازی و کیفیت سازمانی (نهادی) می باشند. یافته های بخش کمّی نیز نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 3/0 بود.
_||_