رابطه رسانههای جمعی و ارزشهای خانوادگی (مورد مطالعه: جوانان 15-29 ساله شهرکرد)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانامید بابائی 1 , فرحناز مصطفوی کهنگی 2
1 - مربی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانههای جمعی, ارزشهای خانوادگی, ارزشهای سنتی, ارزشهای مدرن,
ملخص المقالة :
خانواده در ایران یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی است که امروزه تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله رسانه های جمعی به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. مقاله حاضر در صدد است تا معناداری رابطه رسانه های جمعی با ارزش های خانوادگی جوانان را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا مشخص نماید که ارزش های خانوادگی جوانان به سمت ارزش های سنتی گرایش دارد یا ارزش های مدرن؟ چهارچوب نظری پژوهش حاضر تلفیقی از نظریه کاشت، نظریه وابستگی، نظریه کاربردها و خشنودسازی است. روش پژوهش حاضر پیمایشی و حجم نمونه آن برابر با 382 نفر است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل از آن بیانگر آنست که ارزش های خانوادگی اکثر جوانان (حدود 75 درصد) به سمت ارزش های مدرن گرایش دارد. همچنین ضریب بتا (beta) نشان می دهد که بیشترین اثرگذاری در پیش بینی میزان گرایش جوانان به ارزش های خانوادگی متعلق به میزان وابستگی آنها به رسانه ها (192/.beta=) و کمترین اثرگذاری مربوط به نوع برنامه های مورد استفاده (058/.beta=) است.
- ابوالقاسمی، محمود، عباسعلی نوروزی و محسن طالبزاده نوبریان (1392)، تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده: از منظر هویت دینی و ملی، مطالعات ملی، شماره55، صص3-24.
- اینگلهارت، رونالد (1373)، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
- پژوهشکده ملی مطالعات جوانان (1383)، پیمایش ملی ارزشهای جوانان، تهران: معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان.
- پستمن، نیل (1386)، زندگی در عیش، مردن در خوشی، ترجمه صادق طباطبایی، تهران: اطلاعات.
- دادگران، سید محمد (1384)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: مروارید و فیروزه.
- رزاقی، افشین (1381)، نظریههای ارتباطات اجتماعی، تهران: پیکان.
- رفیعپور، فرامرز (1378)، وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی، تهران: کتاب فردا.
- زنجانیزاده، هما و علی محمدجوادی (1384)، بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی ناحیه 3 مشهد، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 2، صص126-142.
- قیطاسی، روح الله، ابوالقاسم حیدری و علی رحمانی فیروزجاه (1400)، نقش شبکههای اجتماعی مجازی در میزان ارزشهای خانوادگی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر ایلام، فرهنگ ایلام، شماره70، صص28-56.
- کوئن، بروس (1370)، درآمدی به جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: فرهنگ معاصر.
- لیتل جان، استیفن (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی، تهران: جنگل.
- محسنی، منوچهر (1379)، بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در تهران، تهران: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
- محسنیان راد، مهدی (1378)، ارتباطشناسی: ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
- مدیری، فاطمه (1397)، گونههای مختلف ارزشهای خانوادگی و همبستههای اقتصادی آن در شهر تهران، جامعهشناسی کاربردی، شماره 69، صص147-166.
- مککوائیل، دنیس (1382)، درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان، یافتههای پژوهش در 28 استان کشور، تهران: دفتر طرحهای ملی.
- ویلیامز، کوین (1386)، درک تئوری رسانهها، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: ساقی.
- Ballew, K. C. (2011). Family values: The empirical impact of internet use. M. A. Thesis, Baylor University, Departman of Sociology.
- Evaristus, Ch. N. (2021). Impact of social media on family values, Spaientia foundation journal of education, sciences and gender studies, Vol.3 No.1 March, 2021; pg. 383 – 394.
- Gerbner, G. et al. (2000). Cultivation Theory: Cultural Indicators Project. Online.
- Mesch, G. (2006). Family Relations and the Internet: Exploring a Family Boundaries Approach. Journal of family communication, 6 (2), 119-138.
_||_- ابوالقاسمی، محمود، عباسعلی نوروزی و محسن طالبزاده نوبریان (1392)، تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده: از منظر هویت دینی و ملی، مطالعات ملی، شماره55، صص3-24.
- اینگلهارت، رونالد (1373)، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
- پژوهشکده ملی مطالعات جوانان (1383)، پیمایش ملی ارزشهای جوانان، تهران: معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان.
- پستمن، نیل (1386)، زندگی در عیش، مردن در خوشی، ترجمه صادق طباطبایی، تهران: اطلاعات.
- دادگران، سید محمد (1384)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: مروارید و فیروزه.
- رزاقی، افشین (1381)، نظریههای ارتباطات اجتماعی، تهران: پیکان.
- رفیعپور، فرامرز (1378)، وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی، تهران: کتاب فردا.
- زنجانیزاده، هما و علی محمدجوادی (1384)، بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی ناحیه 3 مشهد، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 2، صص126-142.
- قیطاسی، روح الله، ابوالقاسم حیدری و علی رحمانی فیروزجاه (1400)، نقش شبکههای اجتماعی مجازی در میزان ارزشهای خانوادگی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر ایلام، فرهنگ ایلام، شماره70، صص28-56.
- کوئن، بروس (1370)، درآمدی به جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: فرهنگ معاصر.
- لیتل جان، استیفن (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی، تهران: جنگل.
- محسنی، منوچهر (1379)، بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در تهران، تهران: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
- محسنیان راد، مهدی (1378)، ارتباطشناسی: ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
- مدیری، فاطمه (1397)، گونههای مختلف ارزشهای خانوادگی و همبستههای اقتصادی آن در شهر تهران، جامعهشناسی کاربردی، شماره 69، صص147-166.
- مککوائیل، دنیس (1382)، درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان، یافتههای پژوهش در 28 استان کشور، تهران: دفتر طرحهای ملی.
- ویلیامز، کوین (1386)، درک تئوری رسانهها، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: ساقی.
- Ballew, K. C. (2011). Family values: The empirical impact of internet use. M. A. Thesis, Baylor University, Departman of Sociology.
- Evaristus, Ch. N. (2021). Impact of social media on family values, Spaientia foundation journal of education, sciences and gender studies, Vol.3 No.1 March, 2021; pg. 383 – 394.
- Gerbner, G. et al. (2000). Cultivation Theory: Cultural Indicators Project. Online.
- Mesch, G. (2006). Family Relations and the Internet: Exploring a Family Boundaries Approach. Journal of family communication, 6 (2), 119-138.