مطالعه جامعه شناختی عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانشیوا مقدم 1 , فاطمه فراهانی 2 , سید رضا صالحی امیری 3
1 - مدیر خانه فرهنگ / فرهنگی هنری شهرداری تهران
2 - گروه مدیریت فرهنگی- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی - علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشیار گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: نخبگی, مطالعه جامعه شناختی, سیاستگذاری, فرهنگ, مشارکت,
ملخص المقالة :
عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی از جنبه جامعه شناختی مورد مطالعه واقع شد. تاکنون خاستگاههای مشارکت نخبگان در قلمروهای سیاسی و اجتماعی بررسی شده است؛ امّا گستره فرهنگ از این حیث دچار خلأ است. نمونهٔ تحقیق شامل صد و پنجاه و دو متخصّص حوزهٔ نخبگی، عضوهیأت علمی دانشگاه، کارشناس عالی حوزه آموزش و پرورش و امور فرهنگی و نیز فارغ التّحصیلان مراکز نخبگی می شدند. از مصاحبهٔ اکتشافی و ابزار فهرست مشارکت فرهنگی نخبگانبرای جمع آوری اطّلاعات بهره گیری شد. روش تحلیل عاملی اکتشافی (به شیوه واریماکس) برای تحلیل داده های کمّی به کار رفت. دستاوردهای تحلیلی عوامل در مراحل متوالی به ساختاری سه بخشی مرکّب از: الف)مبانی، ب) راهبردها، و ج) سیاستها منجرّ گردید. مبانی مشارکت فرهنگی نخبگان بر حول پذیرش اجتماعی سه مؤلّفه را شامل شد: 1) اندیشکده های فرهنگی، 2) نخبه محوری فرهنگی، 3) انزوا زدایی نخبگان. همچنین دو راهبرد در امر مشارکت حاصل گردید: الف)ویژگیهای نخبگان و ب)نظام اداری فرهنگی دارد. راهبرد ویژگیهای نخبگان چهار سیاست را در بر گرفت: 1) تعهّد ملّی نخبگان، 2) تخصّص حرفه ای نخبگان، 3) شایستگیهای نخبگان فرهنگی، 4) بهره گیری از نخبگان فرهنگی. راهبرد نظام اداری فرهنگی نیز شامل دو سیاست شد: 1) کفایت مدیران و 2) مشارکت عامّ. در استنتاج کلّی برای پی ریزی زمینه های مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی بر رعایت نظام اداری خاصّ ، تعهّد ملّی نخبگان ، توجّه به هویّت نخبگان و پی ریزی قطبهای نخبگانی تأکید می شود.
_||_