واکاوی توسعه جریان های فرهنگی اجتماعی مؤثر بر فضای کلی و عمومی استان اردبیل
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, رصد اجتماعی و فرهنگی, جریانشناسی, جریانات فرهنگی و اجتماعی, اردبیل.,
ملخص المقالة :
فرهنگ و مدیریت فرهنگی از جمله مواردی است که محور و زیربنای اساسی توسعه اقتصادی پایدار محسوب میشود. فرهنگ، به عنوان مجموعهی باورها، نگرشها و اعتقادهای قلبی یک گروه و جامعه، تشکیل دهنده شیوه زندگی آنهاست. زمانی که شیوه زندگی جامعه بر مبنای فرهنگ قوی علمی و توسعه یافته قرار گیرد، به راحتی میتوان بنیادهای توسعه پایدار را بر آن استوار ساخت. بر این اساس در این مقاله سعی شده؛ جریانهای اثرگذار فرهنگی از نظر مدیران و کارشناسان نسبت به عوامل و جریانهای موثر فرهنگیاجتماعی حاکم بر استان اردبیل مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد. نتایج عمده این تحلیل که با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو بر روی مشارکت کنندگان انجام شد، چهار گروه عمدهی ذهنی از دیدگاه مدیران و کارشناسان استان نسبت به جریانهای فرهنگی استان اردبیل به دست داد. گروه اول که 23 % پاسخگویان را تشکیل میدهند، از وجود آسیبهای اجتماعی در استان اردبیل، ابراز نارضایتی کردهاند. گروه دوم که 37% مدیران و کارشناسان پاسخگو را تشکیل میدهد، نسبت به جریانات فرهنگی استان اردبیل ابراز نارضایتی نکردهاند. گروه سوم که 23% مشارکت کنندگان را تشکیل میدهد، نسبت به جریانات فرهنگی حاکم بر استان ابراز نارضایتی نکردهاند و اکثر جریانات فرهنگی استان را در حوزهی سیاسی ارزیابی کردهاند. در نهایت گروه چهارم که 17% پاسخگویان را تشکیل میدهند، اعتقاد دارند، متولی تبلیغات دینی باید یک سازمان مشخصی باشد. مخالف این عقیده هستند که از ظرفیتهای علمی و فرهنگی استان اردبیل برای برگزاری همایش به طور کامل استفاده میشود. مخالف این هستند که محصولات فرهنگی استان اردبیل توانسته است پاسخگوی خلأهای فرهنگی و ارزشی کشورمان باشد.
1- الوانی، سید مهدی و حسن دانایی فرد، تئوری سازمان (ساختار،طراحی،کاربردها) تهران، انتشارات صفاد، ۱۳۸۴.
2- اﺷﺘﺮﻳﺎن، ﻛﻴﻮﻣﺮث، روش ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاري ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺗﻬﺮان:ﻛﺘﺎب آﺷﻨﺎ، 1381.
3- بیگدلو، رضا، اکبری، محمدعلی، تبارشناسی جریانهای فرهنگی در ایران معاصر، تاریخ ایران شماره: 67-65 ،1390.
4- پیروزمند، ع،صادقی، ش. چیستی فرهنگ و چگونگی تغییرات، 1385
5- خوشگویان فرد، علیرضا. روششناسیکیو، مرکز تحقیقات صدا و سیما، 1386
6- دیویس، استانلی، مدیریت فرهنگ سازمان، ترجمه: میرسپاسی، ناصر و پریچهرمعتمد گرجی، تهران، مروارید، .۱۳۷۳
7- رﺷﺎد، ﻋﻠﻲ اﻛﺒﺮ؛ «ﺳﻬﻢ و ﻧﻘﺶ ﻓﻜﺮ و ﻓﺮﻫﻨﮓ دﻳﻨﻲ درﺗﻮﺳﻌﻪ»؛ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت دوﻣﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ اﺳﻼم و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻗﻢ:دﻓﺘﺮ ﻧﺸﺮ ﻣﻌﺎرف، 1382
8- رادريگز، كارل، مديريت درعرصه بين المللي، شمس السادات زاهديوحسن دانايي فرد، انتشارات صفار، تهران،1380.
9- راگونات، مديريت تطبيقي، عباس منوريان،انتشارات دانشگاه آزاداسلامي، تهران، 1371.
10- زاهدي،شمس السادات،مديريت فرامليتي،انتشارات سمت،تهران،1379.
11- ﺳﺮﻳﻊ اﻟﻘﻠﻢ، ﻣﺤﻤﻮد؛ ﻋﻘﻞ و ﺗﻮﺳﻌﻪﻳﺎﻓﺘﮕﻰ، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﺻﻔﻴﺮ، 1372.
12- ﻳﻮﻧﺴﻜﻮ؛رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻣﺮدمﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ؛ ﺗﺮﺟﻤﺔﻧﻌﻤﺖاﷲ ﻓﺎﺿﻠﻲ و ﻣﺤﻤﺪ ﻓﺎﺿﻠﻲ؛ [ﺑﻲﺟﺎ]: [ﺑﻲﻧﺎ]، 1376.
13- ﺳﻴﻒزاده، ﺣﺴﻴﻦ، ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاري ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ وﻣﻴﺰان ﻣﺪاﺧﻠﺔ دوﻟﺖ درآن: ﺗﺄﻣﻠﻲ نظری؛ ﻣﻨﻘﻮل در: وﺣﻴﺪ، ﻣﺠﻴﺪ (1382)، ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاري وﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در اﻳﺮان اﻣﺮوز،ﺗﻬﺮان، ﻣﺮﻛﺰ ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﻲ اﺳﻼم واﻳﺮان،1382
14- شنايدر،سوزان سي وبارسو،ژان لويي،مديريت دربهينه فرهنگ ها،سيدمحمداعرابي وداوودايزدي،دفترپژوهشهاي فرهنگي، تهران، 1379
15- عنبری، م. (1390). تطور مفهومی رصد فرهنگی. انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
16- ﻛﺎﺷﻲ، ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ، ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاري اﻗﺘﺪارﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ و دﻣﻮﻛﺮاﺗﻴﻚ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻣﻨﻘﻮل در: وﺣﻴﺪ، ﻣﺠﻴﺪ، ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاري وﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در اﻳﺮان اﻣﺮوز، ﺗﻬﺮان: ﻣﺮﻛﺰ ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﻲ اﺳﻼم واﻳﺮان،1382.
17- کاردان، عباس، فرهنگ ملی و محلی در عصر جهانی شدن، ماهنامه مهندسی فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شماره ۱۰و۱۱، تیر و مرداد ۱۳۸۶
18- کلانتری، خلیل، پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی. فرهنگ صبا، 1387.
19- گرامی، غ. (1386). مهندسی فرهنگی؛ بایستهها و راهبردها. ماهنامه معارف .شماره 52
20- گیدنز، آ. 1384، معنای مدرنیت، ترجمعه علی اصغر سعیدی، تهران، انتشارات کویر
21- گیدنز، آ. 1386، جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر نی
22- مهدوي نژاد محمدجواد,مشايخي محمد. (1389) .بايسته هاي طراحي مسجد بر مبناي کارکردهاي فرهنگي- اجتماعي معماري و شهرسازي آرمان شهر پاييز و زمستان; 3(5):65-78
23- نصیری تهرانی، مهرداد و کاوسی، اسماعیل .(1390). نقش شبکه های تلویزیونی استانی در تقویت فرهنگ بومی (مطالعه موردی استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان)نشریه علوم اجتماعی شماره 84: 86-65
24- Bridge, G., (2005), Reason in the City of Difference: Pragmatism, Communicative Action and Contemporary Urbanism, London: Routledge.
25- Castells, M., (2002), The Urban Ideology, In Ida Susser (Ed.), The Castells Reader on Cities and Social Theory, (34-44), Blackwell.
26- Ritzer, G.,(2010), Globalization: the essentials, Blakwell
27- Sienses, F. (2001) Küreselleflmenin Öteki Yüzü: Yoksulluk, iletişim Yay›nları: istanbul.
28- Tekeli, İlhan (2001) Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, Ankara.