نقش موسیقی کردی در آیینهای بومی – محلی کرمانشاهان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیروناک احمدی پور 1 , عبدالحسین مختاباد 2 , مجتبی مقصودی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
3 - دانشیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: موسیقی کردی, آلات موسیقی کردی, آیین بومی- محلی, موسیقی و آیین کردی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که آیا موسیقی و سازهای کردی در آیینهای بومی محلی کرمانشاهان نقش داشته اند؟ یافتن پاسخ این پرسش در پرتو دانش و مبانی نظری و بررسی نظریات و دیدگاههای اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی و نیز نقطه نظرات اساتید موسیقی میسر خواهد شد. روش پژوهش: جامعه مورد مطالعه این تحقیق شامل 220 تن از هنرمندان و موسیقیدانان شهر کرمانشاه میباشد که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران 140 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. این پژوهش برمبنای هدف، تحقیقی کاربردی میباشد و از نوع درجه و اهمیت میزان کنترل متغیرها میدانی، از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از لحاظ شیوه تحلیل دادهها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی خواهد بود. در قالب روش اسنادی با استفاده از روشهای کتابخانهای و بررسی اسناد و، ابعاد مفهومی و نظری متغیرهای تحقیق از حیث نظری مورد کاوش قرار گرفته که حاصل آن دسترسی به چارچوب مفهومی میباشد. جامعهی آماری شامل چند تن از موسیقی دانان منطقه کرد میباشد و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است انجام خواهد گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که هریک از آلات موسیقی رایج در منطقه کرمانشاهان که شامل دف، دهل، طبل، دوطبل، تنبور، سرنا، دونی، شمشال است و همچنین نجوهای آیینی از جمله هووره، موویه در آینهای جشن، عزا و عروسی نقش بسزایی را دارا هستند. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای تحقیق بطور واضح میتوان گفت موسیقی کردی در آینهای بومی محلی کرمانشاهان نقش بسیاری را داشته است.