طراحی و ارایه الگوی بومی جهت ارتقای کارآفرینی سازمانی در سازمانها و نهادهای فرهنگی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية: ارتقای کارآفرینی سازمانی, دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم و تحقیقات,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: طی دهه های اخیر، موضوع نوآوری و کارآفرینی توجه زیادی را در بخش فرهنگی بهخود جلب کرده است. این پژوهش برای بررسی توانمندی های کارآفرینی سازمانی در سازمانها و نهادهای فرهنگیانجام گرفنه تا الگویی را برای تبیین نقش مولفه های عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای )محیطی( در فرآیندارتقای کارآفرینی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ارائه نماید.روش پژوهش: این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از زمینه یابی یا پیمایشی انجام گرفته وداده هایمیدانی عمدتاً از طریق پرسشنامه گردآوری شده و در تجزیه و تحلیل داده ها از انواع روشهای آماری توصیفی واستنباطی استفاده شده است.یافتهها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران از کارآفرینیمطلوبی برخوردار نیست. آزمون همبستگی روابط بین عوامل ساختاری، رفتاری )محتوایی( و زمینه ای با کارآفرینیرا تایید نمود وهمچنین آزمون فرضیه ها نشان داد از بین این عوامل، عامل زمینه ای و ساختاری به ترتیب بیشترین وکمترین تاثیر را بر ارتقای کارآفرینی در دانشگاه دارند.نتیجه گیری: صاحبنظران اعتقاد دارند که ساختار سازمانی مهمترین فضای کارآفرینی سازمانی است و نتایج اینپژوهش نشان می دهد که ساختار حاکم بر واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران دارای ساختار رسمیمبتنی بر قوانین و مقررات و سلسله مراتب اداری است که با شرایط لازم برای ارتقای کارآفرینی سازمانی فاصلهدارد لذا طراحی و الگوی بومی ارائه شده در این پژوهش می تواند به ارتقای کارآفرینی سازمانی براساس مدل سهشاخه عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی کمک نماید.