بررسی عوامل موثر در صادرات کالاهای فرهنگی در ایران و ارایه راهبردهای مدیریتی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیدکتر سید رضا صالحی امیری 1 , دکتر اسمعیل کاوسی 2 , پوراندخت تقدسی 3
1 - ندارد
2 - مسول مکاتبات
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, کالای فرهنگی, اقتصاد فرهنگ, صادرات کالاهای فرهنگی,
ملخص المقالة :
پژوهشگر با هدف بررسی تاثیر عواملی نظیر دین مشترک، زبان مشترک، رشد اقتصادی و فاصله جغرافیایی در صادرات کالاهای فرهنگی و تلاش برای بررسی وضعیت کنونی صادرات کالاهای فرهنگی در کشور است. در راستای تبیین این اهداف، ابتدا به ارایه تعاریفی از کالاهای فرهنگی پرداخته، سپس با بررسی سیاستگذاریهای فرهنگی و بدنبال آن، با درآمدی بر اقتصاد فرهنگ، اهمیت و جایگاه آن شرح داده شده است. در ادامه موضوعاتی از قبیل، بازار و فرهنگ، نقش دولت در بخش هنر، صادرات در یک نگاه کلی،دیدگاههای سازمان تجارت جهانی و چالشها و تجربیات دیگر کشورها در حوزه فرهنگ و کالاهای فرهنگی و همچنین پارهای از نتایج پژوهشهای انجام گرفته در جهان، با موضوع عوامل موثر در تجارت کالاهای فرهنگی ارایه شده است. نهایتا ضمن ارایه مدل مفهومی پژوهش، سوالات، فرضیهها و هدفهای پژوهش مطرح گردید و پس از تجزیه و تحلیل دادهها، مشخص گردیده است که صادرات کالاهای فرهنگی به کشورهایی که دارای رشد اقتصادی منفی بودهاند بیشتر میباشد.