فرصت طلبی و ارزش های فرهنگی حسابداری
الموضوعات : مدیریت فرهنگیبهمن بنی مهد 1 , مهدی مراد زاده فرد 2 , معصومه اردکانی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: فرصتطلبی, پنهان کاری, محافظه کاری و حسابرسی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش رابطه ارزشهای فرهنگی حسابداری و فرصتطلبی در 239 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی حسابرسی را بررسی مینماید. هدف این مقاله شناسایی میزان تمایل حسابرسان به ارزشهای فرهنگی حسابداری و هم چنین شناسایی سطح فرصتطلبی میان آنها است. هدف دیگر این آن است تا رابطه بین ارزشهای فرهنگی حسابداری را با میزان فرصتطلبی در حسابرسان شاغل در بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و ابزار آن پرسشنامه میباشد. آزمون فرضیه با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه میانگین دو جامعه انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد میزان فرصتطلبی و ارزشهای فرهنگی حرفه گرایی و رعایت یکنواختی در میان حسابرسان شاغل در هر دو بخش سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی حسابرسی یکسان است؛ اما ارزشهای فرهنگی پنهان کاری و محافظه کاری در هر دو بخش متفاوت است. هم چنین شواهد پژوهش تأیید مینماید که رابطهای مثبت میان ویژگی اخلاقی فرصتطلبی و ویژگی فرهنگی تمایل به پنهان کاری در حسابرسان هر دو بخش وجود دارد. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که میزان تمایل به پنهان کاری در حرفه حسابرسی متأثر از فرصتطلبی و رتبه شغلی حسابرسان است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش وضعیت نامناسب ارزشهای فرهنگی و اخلاقی حرفه حسابرسی در بازار حسابرسی کشور را نمایان میسازد. شواهد این پژوهش تأیید مینماید که جامعه حسابداران رسمی با چالشهای جدی در حوزه ارزشهای فرهنگی و اخلاقی روبرو است.