بررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگی های فردی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیصدیقه صائمیان 1 , مقدسه محمدیان 2 , حمید میر معینی 3 , فرزانه شاهرخی 4
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
الکلمات المفتاحية: برند شخصی, شایستگی های فردی, ارزش ها و باورها, الگوهای انگیزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش:برندسازی شخصی فرایندی است که توسط آن، افراد و تخصصشان مثل برندهای تجاری علامتگذاری میشوند. به عبارت دیگر منجر به یک احساس منحصر به تشخیص به یاد ماندنی و ایدهآل در صاحب برند میشود. از این رو شناخت این حوزهها فرهنگی موثر برای حضور در فضاهای رقابتی با تنوع کارکردهای مدیریت و همچنین، چند منظوره شدن فعالیتها تبدیل به یکی از مهمترین الزامات توسعه مهارتهای فردی شده است. با چنین پیش زمینهای، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی می باشد. روش پژوهش: داده های گردآوری شده بر حسب نمونه، به تعداد 94 نفر از افراد صاحب برند کشور (ایران) در سال 1392، از طریق پرسشنامه محقق ساز، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردید. پایایی این پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.80 محاسبه شد و هم چنین برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بود. یافتهها: طبق یافته های بهدست آمده از ضریب استاندارد و آماره t، تمامی ابعاد مؤلفه فرهنگی موثر بر برند شخصی در سطح اطمینان 99% تأثیر مستقیم و معناداری دارند (آماره t خارج بازه 58/2 تا 58/2+ قرار گرفته و ضریب استاندارد مثبت می باشد). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تأثیر ابعاد مؤلفهی فرهنگی، شامل؛ ارزشها و باورها، الگوهای انگیزشی، سبک زندگی و تحمل ابهام بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی در حوزههای دانش، مهارت و نگرش می باشد.