تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسید بهرام مرتضوی اسکویی 1 , مرضیه سادات اکبری 2 , سهیلا بورقانی فراهانی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
3 - استادیار و عضو هیئت علمی
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی الکترونیکی, سرمایه اجتماعی, همیاری, مشارکتپذیری, اعتماد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعهای محسوب می شود. باستانی میگوید که بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها بهعنوان سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی می یابد. از نظر بوردیو، کلمن، پاتنام و فوکویاما شبکه در سطح گروهی مطرح می شود که در آن صورت، سرمایه اجتماعی شامل روابط، اعتماد، هنجارها، مشارکت و ...می باشد. روش پژوهش: در این پژوهش نیز سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه و بهعنوان سرمایه اجتماعی شبکه مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی، مطالعه تأثیر شبکه مجازی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان میباشد. فرض بر آن است که مؤلفههای سرمایه اجتماعی (مشارکت، اعتماد و همیاری) تحت تأثیر شبکههای اجتماعی الکترونیکی میباشند. روش تحقیق از نوع همبستگی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری را دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران تشکیل میدهند. حجم نمونه 172 نفر است که با روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم انتخاب گردید. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر شبکه مجازی بر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (مشارکت، اعتماد و همیاری) دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران کمتر از حد متوسط میباشد. نتیجهگیری: آزمون فرضیه اصلی آشکار میسازد که شبکههای اجتماعی الکترونیکی بر مؤلفههای سرمایه اجتماعی از جمله مشارکت، همیاری و اعتماد تأثیر نسبتاً قوی دارد