سنجش سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسیدرضا صالحی امیری 1 , آرزو باباشمس 2
1 - استادیاروعضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
2 - کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم تحقیقات
مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, شبکههای اجتماعی, اندازه گیری و سنجش سرمایه اجتم,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه اجتماعی از مفاهیم جدیدی است که در دهه های اخیر در ایران در تحیقات اقتصادی و اجتماعی، در سطوح ملی و محلی مورد توجه قرار گرفته است. در بررسی پارامترهای سرمایه اجتماعی اعتماد، هنجارها، انسجام و مشارکت اجتماعی نقش بارزی در شکل گیری این پدیده در میان افراد جامعه ایفاء میکند.هدف این پژوهش سنجش سرمایهی اجتماعی در بین گروههای مختلف دانشگاهی و ارائه راهکار جهت افزایش سرمایه اجتماعی توسط دانشجویان در دو بعد ساختاری و شناختی به منظورپیشگیری از پیامدهای کاهش سرمایه اجتماعی در ایران میباشد. روش پژوهش: این تحقیق یک تحقیق علمی بوده و نوع آن کاربردی و روش آن میدانی پیمایشی است که مهمترین ابزار استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بعد شناختی سرمایه اجتماعی بیشتر توجه مورد توجه قرار گرفته وبعد ساختاری کمتر، لذا اهمیت به بعد ساختاری در افزایش سرمایه اجتماعی موثر است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، مشخص گردید که سرمایه اجتماعی شناختی از سرمایه اجتماعی ساختاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته لذا دانشجویان با افزایش مشارکت و اعتماد متقابل میتوانند میزان سرمایه اجتماعی ساختاری را تا حد ممکن افزایش دهند.