نقش هوش فرهنگی در عملکرد کارکنان حوزه بین الملل بانک کشاورزی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیپرستو شایسته 1 , کامران محمدخانی 2 , امیرحسین محمد داوودی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: عملکرد, هوش فرهنگی, ابعاد عملکرد, ابعاد هوش فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در دنیای کنونی، هوش فرهنگی ابزاری ضروری برای مدیران و کارکنانی است که با همکاران، مشتریان، شرکا، رقیبان، دولتمردان و دیگر فعالان تجاری رو به رو میشوند. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش هوش فرهنگی در عملکرد کارکنان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. حجم نمونه مطابق جدول مورگان تعیین و روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای است. جامعه آماری تحقیق شامل 159 نفر از کارکنان حوزه بینالملل شاغل در بانک کشاورزی میباشد. یافتهها: نتایج حاصله از تحقیق نشان داد که بین هوش فرهنگی کارکنان با عملکرد آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مؤلفههای هوش فرهنگی نیز به ترتیب مؤلفهی شناختی بیشترین، مؤلفهی انگیزشی در رده بعدی و مؤلفهی رفتاری کمترین رابطه را با عملکرد داشتند؛ اما بین مؤلفهی فراشناختی و عملکرد ارتباطی به دست نیامد. نتیجهگیری: مؤسسات و سازمانهایی مانند بانک که کارکنان آنان بر حسب ماهیت فعالیت، تعامل بیشتری با افراد کثیری از جامعه دارند، باید کارکنانشان را به قابلیت هوش فرهنگی مجهز نمایند.